پرتاب آزمایشی موشک ژاپن با شکست روبه رو شد

پرتاب آزمایشی موشک ژاپن با شکست روبه رو شد

آتی جو: موشک جدید ژاپن که ماهواره بررسی زمین را به همراه داشت، در اولین پرواز آزمایشی خود شکست خورد.



به گزارش آتی جو به نقل از ایسنا و به نقل از اسپیس، موشک جدید H۳ متعلق به آژانس جستجوهای هوافضای ژاپن (JAXA)، روز ششم مارس ساعت ۸: ۳۷ پس از ظهر به وقت منطقه زمانی شرقی از مرکز فضایی تانیگاشیما (TNSC) پرتاب شد. پنج دقیقه و ۲۷ ثانیه بعد از بلند شدن، فرمان جداسازی مرحله و روشن شدن مرحله دوم به موشک فرستاده شد. درست بعد از گذشت هفت دقیقه از پرواز، مفسران پرتاب در پخش زنده خاطر نشان کردند که سرعت موشک درحال کاهش است و روشن شدن مرحله دوم قابل تایید نیست.

کنترل کننده های ماموریت اندکی بعد از آن، فرمان انهدام موشک را صادر کردند و اولین پرواز آزمایشی آنرا به انتها رساندند. در زیرنویس پخش زنده آژانس جستجوهای هوافضای ژاپن نوشته شد: یک فرمان در خصوص انهدام وسیله صادر گردیده است، برای اینکه امکان تحقق ماموریت وجود ندارد.

پرتاب روز ششم مارس، دومین تلاش H۳ بود. این موشک، اولین تلاش خودرا در ۱۶ فوریه متوقف کرد. آژانس جستجوهای هوافضای ژاپن بعد از بررسی موشک، در نهایت به مشکلی در سیستم الکتریکی آن پی برد که نیرو را به موتورهای اولین مرحله LE-۹ موشک می رساند.

هنگام صدور فرمان انهدام، ماهواره ALOS-۳ که با نام DAICHI-۳ نیز شناخته می شود، روی موشک قرار داشت و به سمت مدار خورشید همگام در فاصله ۶۶۹ کیلومتری بالای زمین حرکت می کرد. این ماهواره برای ارائه تصاویری با وضوح بالا از ژاپن و سایر مناطق طراحی شده است.

این پرتاب ناموفق بعد از یک دهه توسعه پیش آمد که بطور مشترک توسط آژانس جستجوهای هوافضای ژاپن و صنایع سنگین میتسوبیشی (Mitsubishi Heavy Industries) انجام شده بود. مشکلات آماده سازی موتورهای قوی مبتنی بر هیدروژن مایع و اکسیژن مایع موشک LE-۹، به تاخیر قابل توجهی در پرتاب نخست منجر گردید.



در صفحه مشخصات H۳ نوشته شده که این موشک قادر می باشد محموله ای به وزن چهار تن یا بیشتر را به مدار خورشیدهمگام (Sun-synchronous orbit) و ۶.۵ تن یا بیشتر را به مدار انتقالی زمین ایستا برساند.

نسخه ای از موشک که روز دوشنبه در پرتاب شکست خورد، دارای دو تقویت کننده جانبی سوخت جامد بود، اما این موشک را می توان با چهار تقویت کننده همراه کرد تا ظرفیت حمل آن افزایش یابد. در پرواز آزمایشی روز دوشنبه نیز تنها از یک جفت موتور LE-۹ استفاده شد؛ در صورتیکه انواع توانمندتر این موشک از سه LE-۹ استفاده می نمایند.

این پرتابگر جدید، جایگزین موشک H-IIA خواهد شد که انتظار می رود آخرین پرواز خودرا در سال ۲۰۲۴ انجام دهد.

براساس گفته آژانس جستجوهای هوافضای ژاپن، H۳ برای رسیدن به قابلیت های انعطاف پذیری بالا، اطمینان بالا و هزینه پایین تر نسبت به H-IIA طراحی شده است. با این وجود، بعد از ظهور موشک فالکون۹ (Falcon ۹) قابل استفاده مجدد شرکت اسپیس ایکس (SpaceX) که ثابت کرده بسیار قابل اعتماد و مقرون به صرفه است، موشک H۳ در بازار پرتاب بین المللی با چالش هایی روبه رو خواهد شد.

مارکو آلیبرتی، کارشناس ارشد موسسه سیاست فضایی اروپا (ESPI) در وین معتقد می باشد که با توجه به این موضوعات، پیشرفت های اخیر در بخش های دیگر، فرصت هایی را برای H۳ به وجود آورده اند.

آلیبرتی اظهار داشت: توقف استفاده از موشک های روسی در این بازار، همراه با عدم وجود یک پیشنهاد از طرف رقیب اروپایی، فرصت های جدیدی را برای پرتابگرهای ژاپنی به وجود می آورد که پیش تر در بازار تجاری غایب بودند.

یوی ناکاما، پژوهشگر مدعو از دانشگاه توکیو (UTokyo) در موسسه سیاست فضایی اروپا اشاره کرد که دولت ژاپن در ماه مه ۲۰۲۲ تصمیم گرفت تأسیسات پرتاب موشک داخلی را بطور قابل توجهی گسترش دهد تا به کمبود جهانی ظرفیت پرتاب در پی تهاجم روسیه به اوکراین رسیدگی کند.

در هر حال، H۳ باید بعد از بلند شدن خود ثابت کند که قابل اعتماد است. همچنین، این موشک به پشتیبانی دولت ژاپن برای ماموریت ها نیاز دارد. یکی از منابع ماموریت ها، نیازهای امنیتی ژاپن خواهد بود. ناکاما اظهار داشت: عملیات پایدار H۳، کمک قابل توجهی را به امنیت ژاپن خواهدنمود. یکی از اهداف اصلی H۳، حفظ خودمختاری بشمار می رود و منظور از آن به کارگیری وسیله پرتاب اصلی متعلق به خود کشور است که ماموریت دولت را برآورده می کند.

آلیبرتی اظهار داشت: با نگاهی به آینده می توان اظهار داشت که H۳ احتمالاً خواهد توانست نقش مهمی را در آرزوی ژاپن برای ظرفیت های پرتاب خدمه ایفا کند.


1401/12/16
13:55:47
5.0 / 5
302
تگهای خبر: آینده , الكتریكی , امنیت , بین المللی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳
آتی جو