اجرای موسیقی با ترکیبی از تصاویر فضایی ناسا به همراه فیلم

آتی جو: آتی جو: ارکستر فیلارمونیک ملی آمریکا،  یک سمفونی را به روی صحنه برد؛ سمفونی ای که تلفیقی از تصاویر خیره کننده فضایی و موسیقی بود.

به گزارش آتی جو به نقل از ایسنا و به نقل از یاهو فایننس، این سمفونی در شهر واشنگتن در هفته گذشته اجرا شد. تصاویر واضحی که از طرف آژانس فضایی ایالات متحده (ناسا) جمع آوری شده است، هنگام اجرای عمومی موسیقی به نمایش درآمد.
«هنری دهلینگر»، آهنگساز آمریکایی؛ این سمفونی را همانند یک اثر هنری کامل می داند. به گفته ی ایشان، این سمفونی فقط اجرای موسیقی و یک اثر بصری و یک موسیقی برای یک فیلم نیست؛ بلکه یک تجربه همه جانبه است که هم تصاویر و هم صدا را در برمی گیرد.

«گوستاو هولست»، آهنگساز بریتانیایی در یک اقدام مشابه در یک قرن پیش، قطعه معروف خود یعنی «سیاره ها» را در یک کنسرت اجرا کرده بود. زمانی که این آهنگساز بریتانیایی، قطعه خودرا اجرا کرد، اطلاعات از نجوم محدود به نظرات نظریه بود و مسائل زیادی از فضا کشف نشده بود.
از زمان اجرای قطعه گوستاو هولست تا به امروز اکتشافات زیادی حاصل شده است. انسان ها توانسته اند روی ماه قدم بگذارند، با بهره گیری از تلسکوپ های قدرتمند در منظومه شمسی کاوش کرده اند که به انسان ها اجازه می دهد میلیاردها سال نوری دورتر را تماشا کنند و کاوشگران را به مریخ فرستاده اند.
تصاویری که منبع الهام دهلینگر هستند، در ۷ فیلم کوتاه گردآوری شده اند. این سمفونی که در هفت سوئیت تنظیم شده ابتدا با تصاویری از قلب منظومه شمسی و خورشید، شروع می شود. تصاویری از سطح چرخان آن و انفجارهایی که ذرات را به خلأ پرتاب می کنند، به نمایش درمی آید. در سوئیت بعدی سیاره زمین در مرکز توجه قرار می گیرد و تصاویر گرفته شده توسط فضانوردان در مدار پخش می شود.
پیوتر گاجوسکی، رهبر ارکستر درباره ی این سمفونی می گوید: تصمیم گرفته شد که موسیقی و ویدیوها بطور کامل با هم هماهنگ نباشند، بلکه بیشتر «سیال» باشند؛ نگاهی که اجازه می دهد «لحظه های متفاوتی در هر اجرا» خلق شوند.
بگفته دهلینگر، برای مثال، داده های مربوط به جریان های اقیانوسی، وقتی آنها را به حرکت در می آورند، مانند نقاشی های ون گوگ به نظر می رسند. رنگ ها زیبا هستند، حضار در سالن، الگوهایی را می بینید که قبلاً هیچ گاه متوجه آنها نشده اند.

سوییت چهارم در ماه با مشخصات هر سیاره دنبال می شود، همچون تمرکز بر تصاویر سطح مریخ که توسط مریخ نوردهای ناسا گرفته شده است.
این سمفونی همین طور نگاهی دقیق به جستجوهای اخیر روی سیارک ها پیش از پایان بزرگ سحابی ها، سیاه چاله ها و دیگر پدیده های کهکشانی دارد.
علاوه بر دو اجرا در محلهای خارج از واشنگتن، ناسا این ویدیوها را با نسخه ای تلفیقی از موسیقی دهلینگر در صفحه یوتیوب خود منتشر نموده است.
بگفته گاجوسکی، برای نشان دادن اهمیت یکسان موسیقی و ویدئو، تصمیم گرفته شد که همگام سازی تصاویر و موسیقی دقیق نباشد، بلکه بیشتر «سیال» باشند. این رویکرد اجازه می دهد «لحظه هایی را به وجود بیاورند که در هر اجرا متفاوت باشند.»
وید سیسلر درباره ی این اجرا می گوید: ما واقعاً می خواستیم مردم بتوانند موسیقی، اجراکنندگان و علم را در یک مجموعه متوازن تجربه کنند. دانستن واقعی بودن تصاویر و ماموریت ها، واکنش مخاطبان قوی تری را در عصر دیجیتال برمی انگیزد، زمانی که می توان هر چیزی را بوسیله هوش مصنوعی تجسم کرد، هر چیزی را در جلوه های دیجیتال تداعی کرد.

1402/02/31