با حضور معاون علمی؛

رونمائی از اولین موتور شش سیلندر بنزینی ایران ساخت

رونمائی از اولین موتور شش سیلندر بنزینی ایران ساخت

آتی جو: مراسم رونمایی از اولین موتور شش سیلندر ایران ساخت با حضور معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور اجرا شد.


به گزارش آتی جو به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، روح الله دهقانی در مراسم رونمایی از موتور شش سیلندر بنزینی که در پژوهشگاه شهید رضایی دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، ضمن اشاره به توانمندی دانش بنیان ها در طراحی، تولید و بهینه سازی قوای محرکه اظهار داشت: قوای محرکه در حجم بالا با سوخت بنزین، یکی از انواع قوای محرکه است که در خیلی از انواع خودرو ها، متناسب با نیاز صنایع استراتژیک کشور به کار می آید. این یک نیاز کاملا راهبردی است که کشور اهمیت آنرا دریافته و شرکتهای مختلف در راه بومی سازی و تولید آن گام برداشته اد. یک شرکت دانش بنیان توانمند کشور، متشکل از چندین متخصص و عضو هیئت علمی برترین دانشگاه های ایران و سارسر جهان در راه بومی سازی این موتور گام برداشته و امروز به موفقیتی چشم گیر دست یافته اند. بالغ بر ۴۰ نفر از برجسته ترین دانشگاهیان مطرح در زمینه ملی و بین المللی، تشکیل شد و با طرح ریزی یک برنامه عمیق چهار ساله در راه اکتساب فناوری های یکی از شناخته شده ترین و پرکاربردترین موتورهای شش سیلندر گام گذاشتند و به لطف خدا امروز موفق شدند که نمونه بومی سازی شده این موتور را با کیفیتی بالا و منطبق با روزآمدترین استانداردها، طراحی، تولید و آزمون کنند. دهقانی، مهم ترین دستاورد شرکتهای دانش بنیان را اثبات توانمندی کشور در توسعه فناوری ساخت انواع قوای محرکه متناسب با نیاز کشور و هم امکان توسعه و بهینه سازی آنها دانست و اضافه کرد: امروز توانمندی تولید موتور شش سیلندر بنزینی خورجینی با حجم ۴۰۰۰ سی سی که موتوری راهبردی بوده و دارای کاربری های متنوع صنعتی، تفریحی و نظامی است، در این مجموعه دانش بنیان به اثبات رسید و امیدوارم این جریان قوی که در این شرکت و سایر شرکتهای دانش بنیان به راه افتاده، با قوت ادامه پیدا کند و بزودی تولید انبوه و استفاده از این تولیدات را در کاربری های خاص خود نظاره گر باشیم. رئیس بنیاد ملی نخبگان ضمن اشاره به اینکه فناوری های موتور، جزو راهبردی ترین و کلیدی ترین دانش ها و فناوری ها جای دارند و سرریز این فناوری ها می تواند به توسعه و ساخت محصولات دیگری منجر شود، افزود: وقتی یک شرکت از توانمندی طراحی، ساخت و ارتقای قوای محرکه ای با این حجم، کیفیت و سطح استاندارد برخوردار است، در واقع به سرمایه پرارزش دانش فنی دست یافته است که به مراتب از خود محصول مورد اشاره ارزشمندتر است و قابلیت تسری به دیگر بخش های صنعت خودروسازی را دارد و می تواند زمینه ساز تولید و توسعه محصولات پرارزش دیگری شود. دهقانی به حمایت جدی معاونت علمی از کسب دانش فنی و تولید محصولات فناورانه حوزه حمل و نقل و به صورت خاص ساخت انواع قوای محرکه، اشاره نمود و افزود: معاونت علمی بعنوان پشتوانه اصلی این شرکت، سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه را بر عهده گرفته و در دیگر حمایت ها که از جنس دانشی است مانند دسترسی به فناوری های خاص دنیا، همراه این مجموعه دانش بنیان بوده است. گفتنی است، پژوهشکده فناوری های راهبردی شهید رضایی دانشگاه صنعتی شریف که در زمینه پژوهشها و کسب دانش فنی، ارتباط میان صنعت و دانشگاه و بومی سازی فناوری های کلیدی و راهبردی فعالیت دارد، طراحی و تولید موتور شش سیلندر بنزینی را با عنایت به نیاز صنایع کشور شروع کرد. به صورت میانگین نیاز بخش دفاعی کشور به این قوای محرکه حدود ۱۰ هزار خودرو است و با در نظر گرفتن نیاز سایر حوزه ها این ظرفیت به ۳۰هزار عدد هم می رسد و پژوهشگاه شهید رضایی با ورود به توسعه دانش فنی بومی قوای محرکه، مطالعه و کار بر روی خودرو های تاکتیکی و آفرود را شروع کرد. در این پروژه، ضمن الگوبرداری از بیشتر از ۱۳۰ موتور بنزینی، دستاورد ۱۳ سازنده نامی موتور در سطح جهانی مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت و در نهایت موتور مبنای ۴هزار سی سی شش سیلندر، برای بومی سازی انتخاب و بعد از یک کار تحقیقاتی و فناورانه چهار ساله، اولین نمونه از این موتور با رویکرد اثبات توانمندی تولید داخل طراحی و ساخته شد. متخصصان در این پروژه موفق شدند به ۴۵ درصد دانش فنی بومی ساخت موتور دست یابند و ۱۰ بخش اصلی موتور با موفقیت کامل مهندسی معکوس شد. از اقدامات صورت گرفته توسط تیم تحقیقاتی و فناور پروژه موتور شش سیلندر بنزینی خورجینی میتوان به طراحی و ساخت قطعات با دقت ۹ میکرون، شبیه سازی، طراحی سیستم راهگاهی و قالب های بلوک چدنی، طراحی ساخت محور بلوک موتور، ساخت بلوک آلومینیومی موتور خورجینی برای نخستین بار در کشور، ساخت میل لنگ موتور خورجینی با استقامت تسلیم ۸۰۰ مگاپاسکال، ساخت میل بادامک موتور خورجینی و ساخت شاتون موتور خورجینی با یکی از بهترین انواع مواد اولیه و مبتنی بر دانش روزآمد متالورژی اشاره نمود.

1403/02/07
12:57:50
5.0 / 5
98
تگهای خبر: استاندارد , بین المللی , تحقیقات , توسعه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۵
آتی جو