فعال حوزه بازی های رایانه ای تاكید كرد

تمركز بر تولید كیفی و كار تیمی، كلید حضور در بازار جهانی

تمركز بر تولید كیفی و كار تیمی، كلید حضور در بازار جهانی

به گزارش آتی جو یك فعال در عرصه بازی سازی معتقد است: سهم صنعت بازی سازی از اقتصاد دنیا چشمگیر است، اما تمركز بر تولید با كیفیت و مولفه هایی همچون كار تیمی سبب می گردد ایران هم بتواند از این بازار بزرگ سهم ببرد.


همه افراد برای خود رویایی دارند؛ رویاهایی كه اغلب در زندگی هدف تولید می كنند.
در كسب و كار، برخی رویاهایی كه برای افراد خلق می شود، به سمت بین المللی شدن و كار كردن در كنار غول های بزرگ دنیا می رود و حتی یك گام جلوتر، جنبه های عمومی تر و ملی هم به آن راه می یابد. تحقق این رویا چندان دور از دسترس نیست، اگر مسیری را كه یك فعال موفق طی كرده و به آن جا رسیده است، مرور نماییم.

**آغاز از هیچ
به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، فرید قنبری لیسانس معماری از دانشگاه سراسری شیراز دارد و پیش از این كه وارد عرصه بازی سازی شود، كارهای ویژوآل و 3Dهای معماری را انجام می داد. «كار ساخت انیمیشن معماری را به صورت خودآموز شروع كردم و با كمك گرفتن از رفرنس های اینترنتی، آموزش های ویدیویی، اطلاعات به دست آوردم. آزمون و خطاهایم از همان زمان آغاز شد. اوایل روی پروژه های فرضی كار می كردم تا به قول معروف دستم راه بیفتد. پس از آن كارم را به سمت كلاینت – مشتری- بردم و توانستم از یكسری كمپانی خوب در ایران كار بگیرم و تبلیغات شان را انجام بدهم.»
قنبری كارش را با حضور در یك شركت كوچك بازی سازی در شیراز شروع كرد و الان مدتی است در امریكا مشغول به كار است. این بازی ساز روز یكشنبه در مورد نحوه دعوت به كارش به خبرنگار علمی ایرنا اظهار داشت: «من با استفاده از ویزای (O_1) – ویزایی كه به افرادی با استعداد خارق العاده در علوم، هنر، آموزش، تجارت و ورزش تعلق می گیرد- برای كار اقدام كردم. مدیر شركت از كیفیت كارهایی كه برای او فرستاده بودم، خوشش آمد و پس از مصاحبه اولیه توانستم در این شركت مشغول به كار شوم. پس از مدت كوتاهی پیشرفت كردم و هم اكنون هم بعنوان كارگردان هنری در این شركت مشغول كار هستم.»
قنبری همزمان تجربه حضور در عرصه بازی سازی ایران و امریكا را دارد و می تواند در این زمینه مقایسه انجام دهد: «در هر دو كشور مشكلاتی وجود دارد. در ایران مشكل پیدا كردن رفرنس و مطالب آموزشی را داشتم و بحث یادگیری در خیلی از موارد گرفتار ضعف بود. ما تیم های بازی ساز، برای یافتن چیزهایی كه به آن نیاز داشتیم باید تلاش زیادی می كردیم. از نظر مالی، ساخت بازی نیاز به اسپانسر دارد و در ایران پیدا كردن اسپانسر كمی دشوار می باشد. اما در مقابل یك امكان خیلی خوب هم داشتیم. آن هم دانلود نرم افزارهایی بود كه برای ما پرارزش به حساب می آمد.»
او افزود: دانلودهای ارزشمندی از كمپانی های خیلی بزرگ در سایت های ایرانی وجود داشت كه در ایران می توانستیم به راحتی دانلود نماییم. این مسئله در كنار خصوصیت خوبی كه داشت، سبب می شد از آن به شكل مناسب استفاده نشود. چون این دیدگاه وجود دارد كه «وقتی چیزی را مجانی به دست می آوری امكان دارد قدرش را ندانی» برخی از همكاران من چندین هزار گیگ فایل دانلود شده دارند اما از آن استفاده نمی كنند چون راحت به دست آورده اند.

**همكاری با شركت های بزرگ
قنبری هم اكنون در یك شركت بزرگ آمریكایی كه از غول های ساخت انیمیشن به حساب می آید، مشغول به كار است: «زمانی كه ایران بودم، با برخی از دوستان شركتی را تاسیس كردم. كارمان آن جا گرفته بود و مشتری های بزرگ و كوچك شخصی و شركتی داشتیم. پس از دریافت ویزا من وارد شركت 3FX شدم.»
«این شركت علاوه بر بازی های كامپیوتری، بیشتر انیمیشن هایی در حوزه پزشكی می سازد. هم زمان با حضور در این شركت، به صورت فریلنس آرتیست (هنرمند بدون مرز) برای شركت اپل كار می كنم كه برای من چالش بسیار بزرگی به حساب می آید، اما تلاش دارم از پروژه های شخصی هم غافل نشوم.»
او در ادامه از تفاوت فناوری های صنعت بازی سازی در ایران و كشورهای دیگر اظهار داشت: اگر بخواهم به صورت كلی بگویم، فناوری ساخت بازی خیلی پیچیده نیست و در واقع یكسری نرم افزار جهانی است. مثل رشته معماری نیست كه در ایران تیرچه بلوك كار كنند و جای دیگر، یك سیستم خاص و پیچیده. نرم افزارها بین المللی است خوشبختانه تفاوت زیادی ندارد. مثلا در امریكا برای ساخت بازی از همان نرم افزار Unity كه در ایران موجود است، استفاده می نمایند. همین مسئله سبب می گردد بازی سازهای ایرانی بتوانند با مجموعه های بزرگ همكاری كنند. در اصل من یك «سی جی جنرالیست» هستم.

**روحیه كار تیمی
به باور این بازی ساز، تفاوت مهمی كه در این بین وجود دارد، نحوه كار كردن است: «از مهم ترین تفاوت های نحوه كار كردن ما با برخی فعالان خارجی ها، به كار تیمی برمی گردد كه نحوه درست آنرا خوب نیاموخته ایم. آنها هماهنگ هستند، به یكدیگر انرژی می دهند، هر كار كوچكی كه انجام می دهی خیلی به چشم می آید و از آن استقبال می كنند. در یك جمله بگویم كه ما در ایران دانش ساخت بازی و هم نرم افزارهای مربوط را در اختیار داریم، اما برای موفقیت باید روی كار تیمی خود حساب نماییم.»
او در مورد این همدلی كه زمینه ساز موفقیت ها و بردهای بزرگ می شود، اظهار داشت: كار تیمی سبب می گردد اگر چیزی یاد گرفته ایم، بیشتر شناخته و پخته شود. اگر یك زمان تیمی را راه بیندازم حتما روی این حقایق تاكید می كنم. نكته دوم یادگیری مداوم است. بچه ها گاهی به حدی از پیشرفت كه می رسند، گمان می كنند همه چیز تمام است. در حالیكه این طور نیست. هر لحظه باید در حال یادگیری باشیم. گاهی اوقات حتی از آماتورها می توان چیزهایی یاد گرفت كه در هیچ كلاسی وجود ندارد.
او درباره مسیری كه در نهایت به كار كردن با كمپانی های بزرگ می رسد، به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: نخستین راهنمایی كه در این خصوص می توانم انجام دهم، این است كه رزومه خوب، قوی و حرفه ای داشته باشید و به واسطه آن خویش را به تمام شركت ها معرفی كنید. من به این یقین رسیده ام كه در شركت ها همیشه برای افراد خلاق و با استعداد باز است. شاید خیلی به نظرتان پیش پا افتاده بیاید، اما فونت رزومه، عكسی كه انتخاب می كنید، نخستین جمله ای كه می نویسید، تمام این ها روی واگذاری یك شغل به شما تاثیر دارد.
قنبری همینطور حضور در جشنواره ها و مسابقات را به منزله یك سكوی پرتاب دانست و اظهار داشت: من همیشه مسابقه را خیلی دوست داشتم و هنوز هم گرچه شاید نیاز نباشد، در مسابقات بین المللی شركت می كنم. چون همیشه برایم آموخته ای به دنبال دارد.
علمی*م.ش*2017


1397/10/30
13:08:55
5.0 / 5
4339
تگهای خبر: آمریكا , انرژی , اینترنت , بین المللی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۴
آتی جو