گزارش آتی جو؛

شیوه های كم فروشی اپراتورها از بسته اینترنت كاربران

شیوه های كم فروشی اپراتورها از بسته اینترنت كاربران

به گزارش آتی جو اتمام زودهنگام حجم بسته های اینترنتی و ملزم نبودن اپراتور به عرضه پاسخ شفاف از میزان مصرف كاربران، شیوه های جدید كم فروشی اپراتورها را نمایان می سازد كه به نظر می آید نظارتی بر آن نیست.


به گزارش آتی جو به نقل از مهر، بررسی نارضایتی مشترکان اپراتورهای اینترنت و موبایل از اتمام زودهنگام بسته های اینترنتی، نشان داده است که اپراتورها از سیاست «مصرف منصفانه اینترنت»، راهی برای کم فروشی از کاربران پیدا کرده اند.کم فروشی اپراتورها در کنار کیفیت نامناسب اینترنتموضوع افت سرعت و کیفیت نامناسب اینترنت از شیوع بیماری کرونا بیشتر مورد توجه کاربران قرار گرفته و مطالبات خیلی از کاربران در صفحات اجتماعی وزیر ارتباطات و سایر فروم ها و کانال های مردمی نشان داده است که کاربران از سرویس دریافتی اینترنت خود به هیچ عنوان راضی نیستند و نسبت به هزینه ای که پرداخت می کنند، سرویس مطلوبی دریافت نمی کنند. بررسی سازمان تنظیم مقررات ارتباطات هم بر این ادعا صحه می گذارد که میزان شکایت کاربران از سرویس اینترنت نسبت به پیش از انتشار کرونا افزایش قابل ملاحظه ای داشته است. به نحوی که تعداد تماسهای کاربران با سامانه ثبت و پاسخگویی به شکایات ۱۹۵ در اسفند ۹۸ و فروردین ۹۹ نسبت به زمان مشابه پارسال ۴۹ درصد و تعداد درخواست و شکایت های ثبت شده در این سامانه ۱۳۳ درصد افزایش یافته است. در این حوزه وزارت ارتباطات افزایش میزان استفاده از اینترنت در دوران کرونا و نبود منابع زیرساختی و فرکانسی را دلیل مشکلات کیفیت اینترنت عنوان کرده است. اما شواهد نشان داده است که علاوه بر مشکل افت سرعت اینترنت، کاربران با مشکل دیگری هم دست به گریبانند که ارتباطی با افزایش مصرف آنها و اشباع شبکه ندارد و به نبود نظارت بر عملکرد سرویس دهی اپراتورها مربوط می شود. کاربران بسیاری اذعان دارند که با کم فروشی و حجم خوری اپراتورها در بسته های مصرفی اینترنت خود مواجهند و اتمام زودهنگام بسته ها دلیلی بر این ادعا است. شواهد نشان داده است که اپراتورها در عرضه اینترنت به کاربران شیوه های مختلفی را به کار بسته اند که حاکی از کم فروشی در بسته های اینترنت است و به علت آنکه هر یک از اپراتورها تعریف متفاوتی از واژه هایی مانند «مصرف منصفانه»، «ترافیک داخلی»، «مصرف خارجی» و «ترافیک نیم بها» دارند، این نبود شفافیت سبب نارضایتی کاربران شده است.سیاستی به نام «مصرف منصفانه»مصوبه «ارائه اینترنت پرسرعت غیرحجمی و توقف حجم فروشی» از سال ۹۶ با هدف پشتیبانی از حقوق مصرف کنندگان عنوان شد تا کاربران بتوانند با خرید اشتراک ثابت، هر میزان که بخواهند از حجم اینترنت مصرف کنند، اما شواهد نشان داده است که خدماتی که الان اپراتورها عرضه می دهند با اهداف اولیه طرح «توقف فروش حجمی اینترنت» بسیار فاصله دارد. مطابق آن مصوبه از سال ۹۶ تعرفه اینترنت هم افزایش یافت تا مشترکان به هر میزان که بخواهند و به صورت نامحدود از اینترنت استفاده کنند، اما این اینترنت نامحدود نه تنها مشکل عدم شفافیت در حجم فروشی اپراتورها را حل نکرد، بلکه با تعریفی تحت عنوان «اینترنت نامحدود مبتنی بر مصرف منصفانه»، مشترکان را سردرگم تر کرده است. الان کاربران مجبورند هم هزینه بالایی برای اینترنت پرداخت می کنند، هم اینترنت شان به معنای واقعی کلمه «حجمی» محاسبه می شود و هم بدون وجود شفافیت لازم در میزان مصرف کاربر، این حجم تمام می شود و اپراتورها هریک از سیاست «مصرف منصفانه»، تعبیر جداگانه ای دارند. در این طرح قرار بود مبنای مصرف اینترنت، ترافیک بین الملل باشد و چنانچه کاربری از ترافیک داخلی استفاده کرد، این ترافیک نیم بها محاسبه شود. اما الان شواهد نشان داده است که اپراتورها در محاسبه نرخ ترافیک اینترنت، مبنا را ترافیک داخلی درنظر گرفته و مصرف اینترنت بین الملل کاربران را با هزینه ۲ برابر محاسبه می کنند.چند شیوه مختلف کلاهبرداری از بسته های اینترنتیاین روزها کاربران بسیاری در شبکه های اجتماعی نسبت به نحوه محاسبه پهنای باند مصرفی از جانب اپراتورها اعتراض دارند و آنرا کاملاً غیرمنصفانه و حاوی تقلب می دانند. در این گزارش به چند نمونه از اعتراضات کاربران در شبکه های اجتماعی درباره شیوه های مبهم و سوال برانگیز اپراتورها که در بعضی مواقع به کلاهبرداری هم تعبیر می شود، اشاره می کنیم: - کاربران بسیاری معترض به «تعریف ترافیک نامحدود در بسته های اینترنت» هستند و برایشان این سوال مطرح است که برای مثال اینترنت نامحدود چه مفهومی دارد وقتی برای آن آستانه مصرف بسته ای ۳۰ گیگ تعریف شده و حتی قیمت آن گران تر از بسته حجمی است؟- کاربری می گوید: ترافیک استفاده از اپلیکیشن های بومی پخش فیلم، از ترافیک بین الملل محاسبه می شود. این را مسئول پاسخگویی و پشتیبانی اپراتور تأیید می کند.- کاربر دیگری اعتقاد دارد که در شرایط مشابه استفاده از اپلیکیشن های پخش فیلم در دو اپراتور، در یکی از اپراتورها ۱۰ گیگ اینترنت یک ماهه تمام می شود و در همان شرایط در اپراتور دیگر ۳۰ گیگ در عرض ۲ هفته تمام می شود.- یک کاربر این سوال را دارد که چرا اپراتور نرخ بسته اینترنت با حجم مصرف ۹۰ گیگ را به قیمت ۱۸۰ گیگ محاسبه می کند و تاکیدش بر تعریف ترافیک داخلی و خارجی است. این درحالی است که باید از ابتدا به صورت شفاف به کاربر بگوید که با این مبلغ که پرداخت می کنید، تنها ۹۰ گیگ اینترنت می توانید مصرف کنید.- کاربر دیگری اذعان دارد که اپراتور بعد از اتمام مصرف منصفانه، اتصال وی را قطع کرده و اطلاع رسانی نمی کند و اینترنت را به سرعت ۲۵۶ کیلوبیت می رساند؛ سوال اینجاست که در شرایط کنونی آیا هنوز این سرعت، اینترنت محسوب می شود؟- کاربر معترضی می گوید: اپراتور بدون اطلاع مشترک، حجم مصرف منصفانه بسته خریداری شده را کاهش داده و وی دستش به جایی بند نیست.- کاربری می گوید: ۳۶ گیگ اینترنت موبایل خریده ام که در حدود یک هفته با تماشای فیلم در اپلیکیشن های داخلی به اتمام رسید.- یک کاربر اعتقاد دارد که نحوه مصرفش تغییر خاصی نکرده اما سرعت تمام شدن اینترنت وی حداقل ۵۰ درصد افزوده شده است.- یکی از کاربران می گوید: بسته اینترنت گرفتم با حجم ۲.۵ گیگ بین الملل و ۵ گیگ داخلی؛ اما با دو تماس تصویری با پیام رسان بومی، حجم بین الملل بسته به اتمام رسید.- کاربر دیگری اذعان دارد که با تماس با پشتیبانی اپراتورها متوجه شده که تماس تصویری از راه پیام رسان های داخلی، در مصوبه نیم بها نمی گنجد و هزینه آن به صورت ترافیک خارجی محاسبه می شود و به نظر می آید هاست پیام رسان های داخلی، در خارج از کشور میزبانی می شود.- کاربری معترض است که اینترنت خانگی با حجم ۳۰۰ گیگ در عرض ۱۸ روز تمام شده است و مشترک دیگری می گوید که از بسته ۷ گیگ خریداری شده اش، بدون هیچگونه استفاده ای هر روز حدود ۱ گیگ کم می شود.- کاربری می گوید: در مورد وضعیت محاسبه حجم آپلود در بسته های اینترنت سالهای گذشته ضوابطی وجود داشت اما الان گویا این رویه تغییر کرده و حجم آپلود همانند حجم دانلود از حجم کل بسته اینترنت کم می کند.- ادعای کاربر دیگری جالب است که می گوید زمانی که بسته اینترنت یک ساعته را فعال کرده است، مرتب با مشکل قطع و وصلی روبرو شده اما زمانی که یک ساعت به اتمام رسیده، مشکل کیفیت اینترنت وی در زمان مصرف آزاد، حل شده و سرعت به حالت اولیه بازگشته است!- مشترکی می گوید: در عرض یک ماه ۵ بار بسته اینترنتی یک ماهه را تمدید کرده ام!- کاربر دیگری می گوید: اپراتور به بهانه آنکه صورتحساب ها به هم ریخته است از شارژ بسته ام کم می کند و جواب قانع کننده ای هم نمی دهد.- مشترکی می گوید: دوستان در فروش پهنای باند داخل با قیمت بین الملل اقدام می کنند! من بارها و بارها با نرم افزار محاسبه کردم و متوجه شده ام حجم داخلی را خارجی محاسبه می کنند و زمانی که ثبت شکایت کردم، اپراتور حجم را برگرداند.- کاربر دیگری معترض است که بسته شبانه برای دانلود ۲ تا ۷ بامداد خریداری نموده، اما از حجم روزانه و بین الملل وی کم شده است. جواب اپراتور به اعتراض وی جالب است که گفته در صورت خرید بیشتر از یک بسته، اولویت استفاده با بسته ای است که تاریخ انقضای نزدیکتری دارد. اما به صورت کلی، بسته های اینترنت هدیه، شبانه خالص و چندکاربره اولویت مصرف بالاتری دارند.- یک مشترک می گوید: بسته ۷.۵ گیگی بین المللی با ۱۵ گیگ ترافیک داخلی در عرض ۳ روز به اتمام رسید. در اصل فکر می کردم اگر بسته اول ۷.۵ گیگ تمام شود، ۱۵ گیگ ترافیک داخلی همچنان پابرجا می باشد. اما گویا از شیوه دزدی سر در نمی آورم و کلاه سرم رفته است.تیم ویژه بررسی شکایت کم فروشی در رگولاتوری تشکیل شدحال به دنبال اعتراض مکرر کاربران به تخلف اپراتورها در عدم تطبیق سرعت فروخته شده و حجم خریداری شده اینترنت مشترکان، تیم ویژه بررسی شکایت در رگولاتوری تشکیل شد. در این حوزه محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات هم در پاسخ به این اعتراضات اظهار داشت: «شکایتهایی در این خصوص دریافت کردم؛ دادستان کل کشور هم در ستاد ملی مقابله با کرونا، مبحث مشابهی را طرح کرده بودند. براین اساس تیمی را مأمور ارزیابی میدانی کردم. اگر تخلفی رخ داده باشد، حتما برخورد خواهیم کرد.»در این راستا رگولاتوری هم از کاربران خواسته در صورت مشاهده عدم تطبیق سرعت فروخته شده و سرعت دریافتی، حجم خریداری شده و حجم دریافتی و همینطور رعایت نکردن تعرفه های ترجیحی برای سایت های داخلی و پیام رسانهای بومی از جانب اپراتورها، مبحث را به صورت سریع در سامانه ثبت و پاسخگویی به شکایات ۱۹۵ ثبت کنند. علی ربیعی سخنگوی دولت هم گفته است که مبحث کم فروشی اپراتورها در عرضه بسته های اینترنتی به دستور وزیر ارتباطات در حال پیگیری است؛ اگر این مورد اثبات شود حقوق مردم استیفا و مبالغی که هزینه کرده اند به آنان بازپرداخت می شود.

1399/02/12
23:58:13
5.0 / 5
2897
تگهای خبر: اینترنت , بین المللی , حقوق , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۱
آتی جو