تشخیص اختلالات مغزی با مدل سازی شبكه های مغزی

تشخیص اختلالات مغزی با مدل سازی شبكه های مغزی

به گزارش آتی جو عضو هیات علمی پژوهشگاه دانش های بنیادی هدف از مدل سازی شبكه مغزی با استفاده از هوش مصنوعی را یافتن كاركردها و الگوهای طبیعی موجود در مغز برای تشخیص اختلالات مغزی دانست و اظهار داشت: با كمك این ابزار می توان به نتایج مطلوبی در تشخیص و درمان بیماری ها دست یافت.


به گزارش روز شنبه گروه علمی ایرنا از ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی، دكتر مرضیه زارع در مورد این مورد توضیح داد: در مدل سازی سیستم های شناختی به خصوص مدل سازی شبكه مغزی تلاش می گردد با تغییر متغیرهای معادلات دینامیكی، آنها را به مدلهای اصلی نزدیك تر كرده و شبیه سازی هایی با هزینه های بسیار كمتر از آزمایش های واقعی را انجام داد.
وی با اشاره به اینكه با طراحی ماشین های هوش مصنوعی و استفاده مناسب از این ابزارها می توان به نتایج و دستاوردهای مطلوبی در تشخیص و درمان بیماری ها و هم پیشبرد فعالیت های موجود در بخش های مختلف فناوری ها دست یافت، اظهار داشت: بهره گیری از هوش مصنوعی و شناخت الگوها كمك می نماید تا علت بروز اختلالات و هم راه های پیشگیری و درمان آنها ازجمله بیماری پاركینسون تشخیص داده شود.
عضو هیات علمی پژوهشگاه دانش های بنیادی اضافه كرد: یافتن الگوها به درك و شناخت بهتر سیستم های شناختی و در نهایت شناخت طبیعت كمك می نماید.
وی خاطرنشان كرد: مطالعه مغز بعنوان یك سیستم پیچیده رهیافت تحقیقاتی است و مدل سازی شبكه مغزی و دستیابی به الگوهای مناسب از اهمیت بسیاری برخوردار می باشد تا با كسب نتایج مطلوب، زمینه برای تشخیص اختلالات در شبكه های مغزی حاصل و راه های پیشگیری و معالجه بیماری ها تسهیل شود.
زارع نقش ستاد توسعه علوم شناختی در توسعه و گسترش این دانش در سطح جامعه بخصوص در مراكز دانشگاهی و تحقیقاتی را بسیار حائز اهمیت دانست و اظهار داشت: با حمایت های ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی، طرح های گسترده ای در زمینه علوم در رابطه با دانش مغز، اعصاب شناختی و هم هوش مصنوعی تصویب و به اجرا درآمده است كه امید می رود با كسب یافته های تحقیقاتی زمینه پیشرفت درعلوم شناختی و هم تشخیص و درمان بیماری ها با استفاده از فناوری های نوین و دانش داخلی فراهم گردد.


 

1396/11/07
16:13:31
5.0 / 5
4583
تگهای خبر: توسعه , دانش , علم , فناوری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
آتی جو