با یك دستگاه شبیه ساز؛

واقعیت مجازی راز جمع آوری خاطرات در حافظه را آشكار كرد

واقعیت مجازی راز جمع آوری خاطرات در حافظه را آشكار كرد

آتی جو: محققان با استفاده از دستگاه شبیه ساز مبتنی بر فناوری واقعیت مجازی موفق به درك شیوه سازماندهی خاطرات و جمع آوری آنها در مغز انسان شدند.



به گزارش آتی جو به نقل از فیوچریسم، پژوهشگران دانشگاه كالیفرنیا در بررسی خود از تعدادی داوطلب خواستند تا حین استفاده از دستگاه شبیه ساز یادشده خاطراتی را در ذهن خود مرور كنند و از همین طریق توانستند فعالیت های انجام شده در بخشی از مغز موسوم به هیپوكامپ را رصد كنند.
هیپوكامپ در كناره مغز واقع بوده و مركز یادگیری آن به حساب می آید. این بخش كه به اسبك هم مشهور است شكلی همانند اسب دریایی دارد و در اعماق لوب گیجگاهی جای گرفته است. هیپوكمپوس از دو شاخ منحنی وار تشكیل شده است كه به بادامه مغز ختم می شوند. اسبك از بخشهای مهم مغز پستانداران است. حافظه افرادی كه هیپوكامپ آنان صدمه دیده و یا با جراحی برداشته شده دچار اختلال جدی می گردد.
اسبك مسئول حافظه دور است و پیش مغز را از آزموده های گذشته ما آگاه می كند. این مجموعه خاطرات گذشته را به شكل كوتاه یا دراز مدت حفظ می نماید. این ناحیه از مغز جزء نخستین نواحی مغز است كه در بیماری آلزایمر صدمه می بیند.
بررسی یادشده نشان داد كه چگونه بخش های مختلفی از اسبك در زمان یادآوری و مرور خاطرات مختلف فعال می شوند. دانشمندان توانستند با استفاده از سیستم تصویربرداری ام آر آی فعالیت های یادشده را به خوبی مستندسازی كنند.
محققان می گویند كشف این مساله كه هر یك از بخش های اسبك مسئول جمع آوری و یادآوری چه خاطراتی است راه را برای درمان خیلی از بیماریهای مربوط به فراموشی باز خواهد نمود. این تحقیقات به پیشبرد روش های درمانی روانشناختی هم كمك كرده و كاربردهای آموزشی هم خواهد داشت.

1396/11/08
13:07:11
5.0 / 5
4522
تگهای خبر: دانش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴
آتی جو