دبیر نخستین رویداد خودروی پرنده خبر داد؛

ساخت 3 مدل کوچک مقیاس خودروی پرنده تا سال آینده

ساخت 3 مدل کوچک مقیاس خودروی پرنده تا سال آینده

به گزارش آتی جو دبیر اولین رویداد خودروی پرنده اظهار داشت: تا سال آینده سه نمونه از محصولات کوچک مقیاس خودروی پرنده در رویداد اختتامیه رونمایی خواهند شد.



به گزارش آتی جو به نقل از مهر، امیر شیخ در مراسم افتتاحیه نخستین رویداد ملی طراحی و ساخت خودروی پرنده که بامداد امروز در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد، اظهار نمود: حمل و نقل پیشرفته هوایی عنوان درست تری است ولی خودروی پرنده مصطلح شده است. ما برای تولید خودروی پرنده به ۳ سمت درحال حرکت هستیم؛ نخست عمودپروازی، استفاده از پیشران الکتریکی و خودران بودن. این ایده از گذشته توسط مراکز علمی مختلف وجود داشته است و حدودا حاصل کار یکساله پژوهشی ما منجر به رسیدن به یک گستره بسیار بالایی از وسایل در رابطه با این خودرو شده است.
دبیر اولین رویداد خودروی پرنده ضمن اشاره به دسته بندی پیکربندی وسایل حمل و نقل هوایی اظهار داشت: نخست تاکسی های هوایی هستند که عمدتا عمود پرواز بوده و تنها در سفرهای هوایی مورد استفاده قرار می گیرد. دوم خودروی پرنده است که علاوه بر امکان پرواز، امکان حرکت روی زمین را نیز فراهم می آورد و اغلب هواگردهای این دسته برای پرواز نیاز به باند دارند. سوم طرح های ترکیبی هستند که هم قابلیت حرکت روی زمین را دارا هستند و هم عمدتا عمود پروازند و در حقیقت این دسته تلفیقی از دو دسته اول هستند.
شیخ افزود: وسایل حمل و نقل هوایی کاربردهای متنوعی دارند همچون تاکسی هوایی، باربری و لجستیک، گردشگری، نظامی، آتش نشانی و اورژانس هوایی. یکی از با اهمیت ترین مولفه های وسایل حمل و نقل هوایی این است که خاصیت های مهم خودرو و هواپیما را توأمان دارند و با یک قیمت به صرفه ای تمامی این امکانات را برای کاربر فراهم می کنند.
وی به چالش ها گوناگون ساخت و تولید وسایل حمل و نقل هوایی اشاره نمود و اظهار داشت: اولین مورد، چالش های پذیرش مردمی همچون اطمینان از ایمنی، آلودگی صوتی، قیمت مناسب و راحتی کاربری. دوم چالش های امنیتی که سیستم های پروازی، مناطق پرواز ممنوع، برد پروازی را شامل می شود. سوم چالش های مقرراتی است که شامل گواهی صلاحیت پروازی، مدیریت ترافیک هوایی، مقررات حمل و نقل درون شهری و هزینه پروازی است.
دبیر اولین رویداد خودروی پرنده تصریح کرد: یکی دیگر از چالش ها، چالش های فنی بوده که الکتریکی سازی خودرو، هوش مصنوعی، پرواز عمودی و راحتی پرواز در وضعیت مختلف را درون خود دارد. چالش دیگر چالش های ایمنی است که مربوط به سیستم بازیابی و چتر نجات، سیستم جلوگیری از برخورد با موانع را شامل می شود و چالش آخر چالش های اقتصادی می باشد که مربوط به ایجاد زیرساخت ها، ایجاد جذابیت برای جذب سرمایه و جریان پولی و تامین مالی می شود.
شیخ در ادامه اشاره کرد: کشورهای آمریکا، آلمان و انگلیس و سایر کشورها نسبت به خودروی پرنده توجه ویژه ای داشته اند و تا حالا محصولاتی در این حوزه ارایه داده اند.
وی اضافه کرد: حتما باید بحث تاکسی هوایی و حمل و نقل هوایی بین شهرهای نزدیک را با قوت پیگیری نماییم و در کشور جا بیندازیم چونکه در کشور ما هنوز زیرساخت ها فراهم نیست که البته تامین آنها در سازمان هواپیمایی کشوری درحال پیگیری است.
دبیر اولین رویداد خودروی پرنده ضمن اشاره به این که تقریباً یک سال است که دانشجویان و پژوهشگران دانشگاه های مختلف بر روی این پروژه کار می کنند، اظهار داشت: مراکز مختلفی در این طرح با ما مشارکت دارند همچون بنیاد ملی نخبگان، سازمان هواپیمایی کشوری، سازمان صنایع هوایی نیروهای مسلح و معاونت علمی ریاست جمهوری.
شیخ در ادامه اضافه کرد: برای برگزاری رویداد ساخت خودروی پرنده، دو مرحله داریم که فاز اول بازطراحی است که ۲۷ تیم در این رویداد شرکت کردند و مشغول طراحی خودروی پرنده هستند. در فاز دوم مقرر است تیم های منتخب به فاز ساخت نمونه کوچک محصول ورود کنند و انشالله می توان متصور باشیم که سال آینده همین موقع سه نمونه از این محصولات کوچک مقیاس را در رویداد اختتامیه به نمایش در بیاوریم.
سید حسن قدسی پور در اظهار نمود: در قانون بودجه امسال بندی آمده که دانشگاه ها می توانند هلدینگ ایجاد کنند که البته در مرحله تصویب بخشنامه قرار دارد. دانشگاه امیرکبیر در حوزه های راهبردی ورود کرده که مثال آن تولید خودروی برقی است. اتحادیه اروپا اعلام نموده تا سال ۲۰۳۰ خودروی دیزلی بطور کامل جمع خواهد شد و خودروی برقی جایگزین آن خواهد شد.
رئیس دانشگاه امیرکبیر افزود: در ارتباط با تولید خودروی برقی، قصد ایجاد یک مرکز را داریم و با چند خودروساز بخش خصوصی وارد مذاکره شده ایم و آنها نیز اعلام مشارکت کرده اند. ما برای اطمینان از کار از این شرکت خودروساز خواسته ایم که یک سری تست روی محصولات شان انجام دهند که موافقت کردند. از طرفی با یک خودروساز آلمانی وارد مذاکره شده ایم که حاضر است تکنولوژی خودروی برقی را به ما بدهد.
قدسی پور اشاره کرد: در حوزه هوش مصنوعی پروژه های عملیاتی در یک شرکت معدنی و صنعتی بزرگ آغاز نموده ایم و هم اکنون یک سری خط های معادن بصورت هوشمند کار می کنند. از طرفی پروژه های بالای ۵۰ میلیارد تومان در زمینه ازدیاد برداشت با وزارت نفت داریم.
به گزارش آتی جو به نقل از مهر، اولین رویداد ملی طراحی خودروی پرنده توسط موسسه تحقیقات فنی مهندسی عماد امیرکبیر با همکاری پژوهشکده شهید رضایی دانشگاه صنعتی شریف و با حمایت و پشتیبانی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشکده صنعت هواپیمایی کشوری، موسسه دانش بنیان برکت، بنیاد ملی نخبگان و معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری برگزار می گردد.


منبع:

1401/03/30
23:48:41
5.0 / 5
198
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳
آتی جو