اندازه گیری میدان های مغناطیسی با استفاده از متانول

اندازه گیری میدان های مغناطیسی با استفاده از متانول

آتی جو: تهران – ایرنا - محققان مدل جدیدی را ساختند كه امكان اندازه گیری شدت میدان مغناطیسی ابرهای كیهانی را كه كارخانه های تولید ستاره هستند، با استفاده از تحلیل رفتار مولكول های متانول فراهم می كند.


به گزارش روز سه شنبه گروه اخبار علمی ایرنا از اسوشیتدپرس، پیش از این محققان با مطالعه رفتار مولكول های دوردست توانسته اند دما، فشار و حركت گاز را در ابرهای كیهانی واقع در كهكشان های بسیار دور اندازه گیری كنند. اما برای اندازه گیری میدان های مغناطیسی با مشكل رو به رو شده اند.
محققان می دانند كه میدان مغناطیسی در تولد یك ستاره بزرگ و سنگین نقش مهمی دارد؛ اما نحوه اثرگذاری این میدان بر فرآیند تولید ستاره مشخص نمی باشد، به همین علت اندازه گیری میدان مغناطیسی دارای اهمیت زیادی است.
مولكول های متانول در اطراف ستاره های جدید یافت می شوند و عملكردی شبیه به یك لیزر ماكروویو یا میزر طبیعی دارند كه انرژی را جذب كرده و آن را در قالب طول موج های خاص و بسیار قوی مجددا گسیل می كنند. این سیگنال های میزر از میدان های مغناطیسی می آیند كه بیشترین اطلاعات را درباره تشكیل ستاره فراهم می كنند.
اكنون محققان با استفاده از اصول مكانیك كوانتومی مدلی را از رفتار متانول در میدان مغناطیسی ساختند كه امكان بررسی میدان های مغناطیسی كیهانی را فراهم می كند. این مدل با تمام اطلاعات تجربی و محاسبات نظری سازگاری دارد.
تحلیل اطلاعات یك مولكول متانول نیاز به محاسبات بسیار پیچیده ای دارد اما محققان امیدوارند با استفاده از نتایج این تحقیقات بتوانند یك رویكرد جدید حل مساله در حوزه شیمی فضایی بیابند.
گزارش كامل این تحقیقات در نشریه Nature Astronomy انتشار یافته است.
علمی (6)**9259**1440
مترجم: سپیده كاشانی** انتشار: گلشن


1396/11/10
16:28:40
5.0 / 5
4457
تگهای خبر: علم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۵
آتی جو