آلبومی از زیبایی خیره کننده فضا در ایام گذشته

آتی جو: فضا در ایام گذشته، میزبان پدیده های اعجاب انگیز و ماموریت های جالبی بود که هر کدام از آنها موضوع تصاویر خیره کننده ای بوده اند.

به گزارش آتی جو به نقل از ایسنا و به نقل از اسپیس، فضا می تواند مکانی اعجاب انگیز باشد و ما تصاویری را برای اثبات این مساله در اختیار داریم. اگر می خواهید بدانید که بتازگی در تاریخ فضا چه اتفاقاتی افتاده است، این گزارش را از دست ندهید.

ابرهای مرتفع مریخ در دست «استقامت»

مریخ نورد «استقامت»(Perseverance) ناسا، این کارت پستال زیبا را در سوم آوریل ۲۰۲۳ به خانه فرستاد که ابرهای کمیاب و مرتفع را برفراز سیاره سرخ نشان میدهد. استقامت این تصویر را در هفتصدوسی وهشتمین روز مریخی گرفت که معادل ۱۸ مارس روی زمین بود. ناسا این تصاویر را اولین بار در ۲۲ مارس منتشر ساخت اما پردازش جدیدی که توسط «سیمئون اشماوس»(Simeon Schmauß)، دانشمند ناسا انجام شد، بطور تقریبی نشان داد که این ابرها برای انسانی که روی سطح سیاره ایستاده است، چگونه ظاهر می شوند.

موشک «الکترون» درحال بیرون آمدن از اقیانوس

اولین مرحله موشک «الکترون»(Electron) شرکت «راکت لب»(Rocket Lab) از اقیانوس آرام بیرون آورده شد. گروههای بازیابی شرکت راکت لب، در ۳۱ مارس ۲۰۲۳ با موفقیت اولین مرحله موشک الکترون را بعد از سقوط در اقیانوس آرام بیرون آوردند.

مسیر زمینی گردباد می سی سی پی از نظر فضا

ماهواره رصد زمین «لندست۹»(Landsat ۹) ناسا در ۳۰ مارس ۲۰۲۳، از مسیر ویرانی به جامانده توسط گردبادی که در می سی سی پی و آلاباما می چرخید، عکس گرفت. لندست۹، نتایج بعدی گردباد را در ۲۵ مارس ۲۰۲۳، یک روز بعد از این رویداد ثبت نمود.

آزمایش شکارچی امواج گرانشی روی بزرگترین خوشه کروی

روز ۲۹ مارس ۲۰۲۳، تصویرگر فروسرخ جدیدی که بتازگی روی تلسکوپ چهار متری «ویکتور ام. بلانکو»(Víctor M. Blanco Telescope) در «رصدخانه میان آمریکایی سرو تولولو»(CTIO) شیلی نصب شده است، توانایی های خودرا با رصد خوشه کروی «امگا قنطورس»(Omega Centauri) آزمایش کرد. این تصویرگر جدید موسوم به «NEWFIRM»، تصاویری با وضوح بالا و میدان دید وسیع از کیهان در پرتو فروسرخ نزدیک ارائه می دهد.

خروج «سایوز» لطمه دیده از «ایستگاه فضایی بین المللی»

یک کپسول سرنشین دار روسی «سایوز»(Soyuz) که در ماه دسامبر گرفتار نشت مایع خنک کننده شده بود، روز ۲۸ مارس ۲۰۲۳ از «ایستگاه فضایی بین المللی»(ISS) بیرون آمد. روسیه علت این نشت را یک حمله ریزشهاب سنگ عنوان کرد؛ بااینکه یک فضاپیمای روسی دیگر نیز در ماه فوریه گرفتار نشت مشابهی شده بود.
این نشت سبب ناامنی کپسول برای انسان شد و سه فضانورد سرنشین آنرا در پایگاه مداری سرگردان کرد. قرار شد که سایوز «ام اس-۲۲»(MS-۲۲) بجای خدمه خود، آزمایش های علمی را به زمین بیاورد.

کهکشان فوق درخشان در عکس «تلسکوپ هابل»

روز ۲۷ مارس ۲۰۲۳، «تلسکوپ فضایی هابل»(HST) از یک کهکشان بسیار درخشان در فاصله ۳۹۰ میلیون سال نوری از زمین عکس گرفت.
این کهکشان موسوم به «Z ۲۲۹-۱۵»، یک سیاه چاله غول پیکر در مرکز خود دارد که غبار، گاز و زباله های فضایی را می بلعد. از آنجائیکه این مواد با سرعتی فوق العاده به درون سیاه چاله می روند، گرم می شوند و نوری را آزاد می کنند که درخشان تر از تمام ستاره های موجود در کهکشان است.

پرواز شفق های قطبی در اثر وقوع قوی ترین طوفان خورشیدی

طوفان خورشیدی غافلگیرکننده ای در روز ۲۴ مارس ۲۰۲۳، شفق های قطبی را در سراسر آمریکا به پرواز درآورد.
این طوفان که توسط «اداره ملی اقیانوسی و جوی آمریکا»(NOAA) به عنوان یک طوفان «G۴» شدید در مقیاس درجه پنج طبقه بندی شد، حتی شرکت راکت لب را مجبور کرد تا پرتاب موشک الکترون خودرا به تاخیر بیاندازد. عجیب است که پیش بینی کنندگان هواشناسی فضایی، طوفان درحال آمدن را ندیدند.

نخستین موشک چاپ سه بعدی پرتاب شد اما به مدار نرسید

موشک چاپ سه بعدی «تران۱»(Terran ۱) متعلق به شرکت هوافضای آمریکایی «رلتیویتی اسپیس»(Relativity Space) روز ۲۲ مارس ۲۰۲۳ با موفقیت بلند شد اما به سبب نقص در مرحله بالایی خود نتوانست به مدار برسد.
بااینکه این موشک نتوانست طی اولین پرتاب خود، به همه اهداف مشخص شده برسد اما به برخی نقاط عطف مهم دست یافت. «اروا تیزانی کلی»(Arwa Tizani Kelly)، از شرکت رلتیویتی اسپیس در جریان پخش اینترنتی این پرتاب اظهار داشت: هیچ کس تا حالا برای پرتاب یک موشک چاپ سه بعدی به مدار زمین تلاش نکرده است. بااینکه ما امروز کاملا به هدف خود نرسیدیم اما داده های کافی را جمع آوری کردیم تا نشان دهیم که پرواز موشک های چاپ سه بعدی، قابل اطمینان است.

آماده سازی موشک ناسا برای فرستادن انسان به ماه

عکسی که روز ۲۱ مارس ۲۰۲۳ انتشار یافت، مرحله هسته موشک «سامانه پرتاب فضایی»(SLS) ناسا را نشان میدهد که مقرر است در سال آینده، اولین خدمه انسانی را از زمان ماموریت «آپولو»(Apollo) به ماه بفرستد. مونتاژ این موشک، در «تاسیسات مونتاژ میچود»(Michoud Assembly Facility) در نیواورلئان صورت می گیرد.
این موشک، ماموریت «آرتمیس۲»(Artemis II) را همراه با چهار فضانورد برای سفر رفت و برگشت به ماه، در سال ۲۰۲۴ پرتاب خواهدنمود. ماموریت آرتمیس۲ می تواند راه را برای برنامه های جاه طلبانه ناسا بمنظور ایجاد حضور دائمی انسان در ماه و مدار ماه هموار کند.

زمین در اعتدالین

روز ۲۰ مارس ۲۰۲۳ با رسیدن زمین به نقطه «اعتدالین»(Equinox)، بهار بطور رسمی در نیم کره شمالی شروع شد و ماهواره اروپایی پیش بینی آب وهوا موسوم به «متئوست-۱۰»(Meteosat-۱۰) این لحظه را از فضا ثبت نمود.
اعتدالین دو بار در سال، در ماه های سپتامبر و مارس اتفاق می افتد و لحظه ای را نشان میدهد که محور کج شده زمین، کاملا عمود بر خط فرضی بین سیاره ما و خورشید قرار می گیرد. در ایام اعتدالین، هر دو نیم کره زمین در طول روز به یک اندازه نور دریافت می کنند که در سراسر جهان حدود ۱۲ ساعت طول می کشد.

ستاره های تازه متولدشده در عکس تلسکوپ هابل

عکسی که روز ۱۷ مارس ۲۰۲۳ انتشار یافت، یک کهکشان پراکنده کوچک به نام «UGCA ۳۰۷» را نشان میدهد. در سمت راست این عکس که با تلسکوپ فضایی هابل ثبت شده است، می توان یک ابر مه آلود خال قرمز از ستاره ها را مشاهده کرد.
تلسکوپ فضایی هابل این تصویر را به عنوان قسمتی از یک بررسی در مورد محله کهکشانی راه شیری گرفته است. کهکشان UGCA ۳۰۷، یک کهکشان کوتوله است که در فاصله ۲۶ میلیون سال نوری از زمین در صورت فلکی «کلاغ»(Corvus) قرار دارد.

نقشه جدیدی از توزیع آب در ماه

یک نقشه جدید که روز ۱۶ مارس ۲۰۲۳ انتشار یافت، توزیع آب روی سطح ماه را با بهترین جزییات نشان میدهد. این اولین نقشه ای است که منطقه وسیعی را در اطراف قطب جنوبی ماه که هدف مهمی برای اکتشافات آینده محسوب می شود، با چنین جزئیاتی به تصویر می کشد.
ناسا در اطلاعیه ای اظهار داشت: این نقشه بر طبق اندازه گیری های انجام شده با تلسکوپ ناسا موسوم به «رصدخانه استراتوسفری اخترشناسی فروسرخ» یا «سوفیا»(SOFIA) تهیه شده است و نکاتی را در مورد این مساله ارائه می دهد که آب چگونه روی سطح ماه حرکت می کند.

پرتاب موشک «فالکون۹» به سمت ایستگاه فضایی بین المللی

عکس منتشرشده در روز ۱۵ مارس ۲۰۲۳، موشک «فالکون۹»(Falcon ۹) شرکت «اسپیس ایکس»(SpaceX) را همراه با کپسول «دراگون»(Dragon) برفراز آن، درحال پرتاب از فلوریدا به سمت ایستگاه فضایی بین المللی نشان میدهد.
این موشک روز ۱۴ مارس در ساعت ۸: ۳۰ پس از ظهر به وقت منطقه زمانی شرقی، از «پایگاه نیروی فضایی کیپ کاناورال»(CCSFS) در فلوریدا بلند شد و بیست وهفتمین ماموریت باری قراردادی اسپیس ایکس را به پایگاه مداری فرستاد.

عکس ماهواره ها از پوشش یخی زمستانی دریاچه های بزرگ

عکسی که روز ۱۴ مارس ۲۰۲۳ انتشار یافت، دریاچه های بزرگ بین آمریکا و کانادا را نشان میدهد که تقریباً بدون یخ به نظر می رسند. این عکس روز هشتم مارس با ماهواره رصد زمین «سنتینل-۳»(Sentinel-۳)، بعد از یک زمستان غیرمعمول گرم گرفته شده است.
بر طبق گزارش اداره ملی اقیانوسی و جوی آمریکا، تنها هفت درصد از سطح دریاچه های بزرگ در زمستان ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ با یخ پوشیده شده بود. این مقدار بطور قابل توجهی کمتر از میانگین وسعت پوشش یخ بشمار می رود که در سالهای بعد از ۱۹۷۳، بین ۳۵ تا ۴۰ درصد ثبت شده است.

غروب مداری خورشید بر فراز اقیانوس اطلس

عکس منتشرشده در روز ۱۳ مارس ۲۰۲۳، لحظه غروب خورشید را بر فراز اقیانوس اطلس نشان میدهد که از ایستگاه فضایی بین المللی گرفته شده است.
ایستگاه فضایی بین المللی در ارتفاع ۴۲۵ کیلومتری قرار دارد و هر ۹۰ دقیقه دور زمین می چرخد. بنابراین، فضانوردان حاضر در لابراتوار فضایی، هر روز ۱۶ غروب و ۱۶ طلوع خورشید را می بینند. ایستگاه فضایی این دفعه از خط به اصطلاح «سایه مرز» عبور کرد که روز را از شب جدا می کند.

تصویر خیره کننده ماه بر فراز کانادا

عکس منتشرشده در روز ۱۰ مارس ۲۰۲۳، ازطریق یک ماهواره هواشناسی ژاپنی گرفته شده است و نمای خیره کننده ای را از ظهور ماه بر فراز کانادا در روز ۹ مارس نشان میدهد.
این تصویر توسط ماهواره پیش بینی آب وهوای «هیماواری-۹»(Himawari ۹) گرفته شده است که زمین را از مدار زمین ایستا رصد می کند.

بارش بی سابقه برف، نویدبخش کاهش خشکسالی کالیفرنیا

یک GIF منتشرشده در روز ۹ مارس ۲۰۲۳ نشان میدهد که میزان آب در بزرگترین مخزن کالیفرنیا موسوم به «دریاچه شاستا»(Shasta Lake) به لطف بارش باران و برف فراوان، از اکتبر گذشته دو برابر شده است. این بارش، نویدبخش کاهش مشکل شدید خشکسالی در این ایالت است.
این GIF شامل دو تصویر است که منطقه اطراف دریاچه شاستا را نشان میدهد. تصاویر توسط ماهواره های رصد زمین شرکت آمریکایی «پلنت»(Planet) در اکتبر ۲۰۲۲ و مارس سال جاری گرفته شده اند.

طوفان ویران گر «فردی»

عکسی که روز هشتم مارس ۲۰۲۳ انتشار یافت، با ماهواره سنتینل-۳ از طوفان استوایی «فِردی»(Freddy) گرفته شده و طوفان را درحال ویران کردن ماداگاسکار نشان میدهد. این طوفان، جان عده ای را گرفت و هزاران نفر را مجبور به ترک خانه های خود کرد.

عکس «کنجکاوی» از پرتوهای گرگ ومیش خورشید

عکس منتشرشده در روز ششم مارس ۲۰۲۳ که توسط مریخ نورد «کنجکاوی»(Curiosity) ناسا گرفته شده است، پرتوهای خورشید را در گرگ ومیش و در بین پرده ای از ابرهایی نشان میدهد که سیاره سرخ را پوشانده اند.
این عکس که با دوربین کنجکاوی موسوم به «Mastcam» گرفته شده است، خورشید را نشان میدهد که در روز دوم فوریه به زیر افق فرو می رود و پرتوهای آن از میان ابرها پراکنده می شوند. طبق بیانیه ناسا، این عکس اولین موقعیتی است که پرتوهای خورشید را به وضوح در مریخ نشان میدهد.

سرنشینان جدید ایستگاه فضایی بین المللی

عکس منتشرشده در روز دوم مارس ۲۰۲۳، ورود خدمه ماموریت «کرو-۶»(Crew-۶) را به ایستگاه فضایی بین المللی نشان میدهد. با ورود این چهار نفر، تعداد سرنشینان ایستگاه فضایی بین المللی به ۱۱ نفر افزوده شد.
چهار خدمه این ماموریت، «استفان بوون»(Stephen Bowen) و «وودی هوبرگ»(Woody Hoburg) فضانوردان ناسا، «آندری فدیایف»(Andrey Fedyaev) فضانورد روسیه و «سلطان النیادی»(Sultan Al Neyadi) فضانورد امارات متحده عربی بودند.

پرواز موشک فالکون۹ به سمت ایستگاه فضایی بین المللی

موشک فالکون۹ شرکت اسپیس ایکس اندکی بعد از پرتاب از «مرکز فضایی کندی»(KSC) ناسا در فلوریدا در روز دوم مارس ۲۰۲۳ در این تصویر دیده می شود. بر فراز موشک، یک کپسول سرنشین دار دراگون با چهار فضانورد ماموریت کرو-۶ قرار دارد و درحال حرکت به سمت ایستگاه فضایی بین المللی است.

درخشش غافلگیرکننده شفق در دره مرگ

یک رصدکننده آمریکایی طی سفر عکاسی به «دره مرگ»(Death Valley) کالیفرنیا، یک شفق غیرمنتظره را شکار کرد.
این عکس زیبا که در اولین روز مارس ۲۰۲۳ به ثبت رسید، طاق کهکشان راه شیری را بر فراز افق درخشان بنفش نشان میدهد و شاید جنوبی ترین شفق قطبی باشد که توسط طوفان شدید خورشیدی در دو روز آخر فوریه انتشار یافته است.

1402/01/16