استفاده از پلاكت اصلاح شده بعنوان نانوحامل سلول بنیادی قلب

استفاده از پلاكت اصلاح شده بعنوان نانوحامل سلول بنیادی قلب

آتی جو: محققان دانشگاه كارولینای شمالی نشان دادند كه با تغییر شكل پلاكت ها می توان از آن ها بعنوان نانوحامل برای رهاسازی سلول های بنیادی قلب بهره برد.



به گزارش آتی جو به نقل از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، پیوند سلول های بنیادی معمولاً با مشكلاتی نظیر نرخ پایین جذب و حفظ در محیط پیوند خورده روبرو است. یك گروه تحقیقاتی از قابلیت پلاكت ها در فراخوان سلول های بنیادی به محل زخم در رگ های خونی، ایده استفاده از پلاكت ها را در بهبود این فرآیند مطرح نمودند.
این گروه معتقدند كه پلاكت ها می توانند سلول های بنیادی قلب را در بخش صدمه دیده میوكاردیال رهاسازی كنند.
در این پروژه محققان نشان دادند كه سلول های بنیادی قلب به همراه نانوحامل های پلاكتی به سطح غشاء پیوند خورده و باعث بیان نشانگرهای پلاكتی می شوند. با این كار اتصال سلول های بنیادی به سایت زخم با كارایی بالا انجام می گیرد.
همچنین این پژوهشگران دریافتند كه سلول های اصلاح شده بنیادی قلب، به صورت انتخابی به سطوح دارای پوشش كلاژنی متصل می شوند. این نتایج روی موش های آزمایشگاهی با موفقیت انجام شده است. موش هایی كه از این روش بهره برده اند، میزان اثرات باقی مانده از سكته قلبی در آن ها به حداقل رسیده است.
سلول های بنیادی كه با نانوحامل های پلاكتی تركیب شده اند، دارای قابلیت هدف گیری بوده و می توانند سلول های محل صدمه دیده را ترمیم كنند. این راهبرد بسیار سریع و ایمن بوده و نیاز به ایجاد تغییرات ژنتیكی ندارد.
چنگ از محققان دانشگاه ایالتی كارولینای شمالی می گوید: پلاكت ها به محل زخم در بدن هجوم آورده و در آنجا مستقر می شوند. آن ها درصورت نیاز سلول های بنیادی را هم با خود به محل زخم آورده و باعث ترمیم سریع زخم می شوند. اما این كار مانند یك شمشیر دولبه است. زمانی كه پلاكت ها به محل زخم می آیند، در آنجا منعقد می شوند كه این كار رگ های خونی منجر به گرفتگی و سكته می شوند.
این گروه با استفاده از نوعی گلیكوپروتئین موفق به ممانعت از تجمع پلاكت ها شدند. این مولكول ها از چسبندگی برخوردار بوده و روی سطح پلاكت قرار می گیرند و مسئولیت یافتن و اتصال به سلول های زخمی را به عهده دارند. ازاین رو محققان با این مولكول ها، نوعی نانوحامل ساختند كه به همراه خود سلول های بنیادی را حمل كرده و در محل زخم رهاسازی می كنند.
با این كار عملكرد سلول های بنیادی در محل صدمه دیده افزایش می یابد.

1396/11/15
14:41:17
5.0 / 5
4353
تگهای خبر: دانش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۱
آتی جو