بهبود عملكرد كبد با ایمپلنت كردن بافت در موشها

بهبود عملكرد كبد با ایمپلنت كردن بافت در موشها

آتی جو: محققان در تحقیقات خود نشان دادند كه ایمپلنت های بافت كبدی سه بعدی تولید شده از سلول های بنیادی عملكرد كبدی را در موش حمایت می كند.



به گزارش آتی جو به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سلول های بنیادی، محققان مركز مشاوره تحقیقات پزشكی و طب بازساختی دانشگاه ادینبورگ توانسته اند به كمك سلول های بنیادی، بافت كبدی انسانی سه بعدی را تولید كنند و نشان دهند كه ایمپلنت كردن این بافت كبدی سه بعدی به موش مبتلا به بیماری كبدی باعث بهبود عملكرد كبدی می گردد.
در این مطالعه سلول های بنیادی جنینی انسانی و سلول های بنیادی پرتوان القایی را به اسفیرها یا كره های كوچكی از هپاتوسیت ها تبدیل كنند و آن ها را در شرایط آزمایشگاهی برای نزدیك به یك سال نگه دارند.
به گفته دكتر دیوید هی و همكارانش در دانشگاه ادینبورگ، این نخستین بار است كه بافت های كبدی زنده مشتق از سلول های بنیادی در شرایط آزمایشگاهی برای بیش از یك سال نگهداری می شوند.
این نكته از این جهت حائز اهمیت می باشد كه زنده و با ثبات نگه داشتن سلول های كبدی در شرایط آزمایشگاهی برای طولانی مدت یكی از چالش های بزرگ محققینی بوده است كه در زمینه تحقیقات كبدی یا سمیت های دارویی كار می كنند.
برای تولید این اسفروئیدهای سه بعدی، محققین از پتانسیل پلیمر زیست تخریب پذیر پلی كاپرولاكتون ریسیده شده به صورت فیبرهای میكروسكوپی استفاده كنند.
این داربست مشبك فیبری، یك سانتی متر مربع مساحت و چند میلی متر ضخامت داشت. به منظور تولید این اسفروئیدها، طی یك دوره ۲۰ روزه سلول های بنیادی جنینی به هپاتوسیت های كبدی تمایز داده شده و سپس به درون داربست ها منتقل شده و به زیر پوست موش ایمپلنت شدند.
عروق خونی با موفقیت به درون داربست رشد كرده و اثراتی از تولید پروتئین های كبدی انسانی در خون موش ها مشاهده شد كه نشان داد بافت كبدی تولید شده با موفقیت با سیستم گردش خون جانور ارتباط برقرار كرده است. این داربست بوسیله سیستم ایمنی جانور رد پیوند نشد.
این داربست های بافت كبدی در موش های مبتلا به tyrosinaemia تست شدند. این بیماری، یك اختلال ژنتیكی كشنده است كه در آن آنزیم های كبدی تجزیه كننده اسید آمینه تیروزین وجود ندارد و همین امر منجر به تجمع محصولات متابولیكی سمی می گردد. مشاهده شد كه بافت كبدی ایمپلنت شده به موش مبتلا به tyrosinaemia كمك كرد كه تیروزین را تجزیه كند و تجمعات سمی كمتری در خون جانور مشاهده شد كه حاكی از صدمه كبدی كمتر بود.
محققین امیدوارند در آینده ای نزدیك، ایمپلنت هایی مانند نمونه استفاده شده در این مطالعه بتوانند به بیماران مبتلا به نارسایی های كبدی كمك كنند.

1397/06/24
12:27:07
5.0 / 5
4372
تگهای خبر: آینده , تحقیقات , تولید , دانش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱
آتی جو