عضو كمیته ایمنی زیستی وزارت علوم:

رهاسازی محصولات تراریخته با تائید ۳ سازمان انجام می گردد

رهاسازی محصولات تراریخته با تائید ۳ سازمان انجام می گردد

آتی جو: عضو كمیته ایمنی زیستی وزارت علوم با اشاره به اینكه رهاسازی محصولات تراریخته با تائید سه سازمان انجام می گیرد، اظهار داشت: محصولات تراریخته وارداتی و تولیداتی تحت نظر رصد مانیتورینگ قرار دارند.



به گزارش آتی جو به نقل از مركز اطلاعات بیوتكنولوژی ایران، بهرام باغبان عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز و متخصص بیولوژی مولكولی اظهار نمود: تراریخته در گیاهان یك پدیده طبیعی بوده و در طبیعت هم اتفاق می افتد ولی بشر با پیشرفت تكنولوژی و با استفاده از روش های آزمایشگاهی، ژن ها را بین گیاهان و موجودات انتقال داده تا گیاهان تولید شده بتواند نیازهای بشر را تامین كند.
وی با اشاره به اینكه پژوهشگاه های كشاورزی، بیوتكنولوژی كشاورزی، پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیك و كلیه دانشگاه های تحت نظر وزارت علوم از این تحقیقات مجاز بوده و می توانند تراریخته را تولید كنند، اظهار داشت: البته رهاسازی به صورت كشت تجاری تراریخته ها در اختیار سه سازمان و وزارت خانه همچون محیط زیست، جهادكشاورزی، وزارت بهداشت قرار دارد.
عضو كمیته ایمنی زیستی وزارت علوم افزود: تا این سه سازمان آزمایش ها را تائید نكند به هیچ عنوان متولیان تولید تراریخته مجاز به كشت در كشور نیستند و همه این تولیدات تحت قوانین بوده و مورد بررسی قرار می گیرد.
وی تصریح كرد: البته پس از دریافت تائید همه این تولیدات زیر نظر مانیتورینگ بوده تا در صورت بروز هرگونه مشكلی مجدداً جمع آوری شده و واریته های دیگر را جایگزین می كنند.
عضو هیات مدیره انجمن ایمنی زیستی بیان كرد: از چند سال گذشته، سند ملی ایمنی زیستی در كشور وجود داشته و شورای عالی زیستی هم تشكیل شده است و حتی آیین نامه اجرای زیستی هم تبیین و همه این موارد برای تولید امنیت روانی در جامعه هستند.
وی افزود: با استفاده از این سند و آیین نامه ها، اگر در كشور محصول تراریخته وارداتی، وارد شده و یا با استفاده از پژوهشگاه تولید شود، اساساً از لحاظ ایمنی هیچ مشكل و نگرانی نخواهد داشت، ولی با این حال تمهیدات باز هم رصد و مانیتورینگ وجود دارد تا تولیدات و واردات تراریخته مورد بررسی و نظارت قرار گیرد.

1397/08/06
14:02:55
5.0 / 5
4513
تگهای خبر: امنیت , تحقیقات , تكنولوژی , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۵
آتی جو