توسط محققان هوش مصنوعی؛
آغاز طراحی خودروی خودران با همكاری دانشگاه تهران در كشور
آتی جو: پژوهشگران هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی در یک شرکت دانش بنیان با همکاری دانشگاه تهران در صدد هستند که خودرو های خودران را در کشور طراحی و به تولید برسانند.
علی رسولی زاده مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: کشورهای پیشرو و شرکت های بزرگ تولیدکننده اتومبیل های خودران، جایگاه فعلی خودرا مدیون تصمیمات هوشمندانه مدیران دهه های گذشته می دانند، چونکه در حقیقت بذر هوش مصنوعی و صنایع هوشمند در دهه های پیشین در این کشورها کاشته شده و با توسعه نرم افزارهای هشداردهنده و نظارتی مبتنی بر هوش مصنوعی بعنوان دستیار راننده شروع شده است.
وی اضافه کرد: این نرم افزارها به کمک ابزارهای یادگیری تقویتی، قدرتمندتر شده اند و الان در اتومبیل های فوق پیشرفته خودران استفاده می شوند. سیستم هوشمندی که در این ماشین ها به کار گرفته می شود، در حقیقت «راننده هوشمند» این اتومبیل هاست.
رسولی زاده اشاره کرد: برای بومی سازی این فناوری در صنعت خودرو، باید طراحی هایی انجام دهیم که از یک سو با آخرین دستاوردهای دنیای فناوری هماهنگ بوده و از طرف دیگر، کاربردی و با بافت بومی و جغرافیای کشور منطبق باشد.
مدیر شرکت دانش بنیان عنوان کرد: توسعه در حوزه خودرو های خودران، گام بلند دیگری است که در حوزه توسعه صنایع هوشمند در حال تحقق است.
وی اظهار داشت: بدین منظور، صنعتگران با همراهی مراکز دانشگاهی و متخصصان زبده علوم کامپیوتر و های تک، همکاریهای دوجانبه ای را در برنامه دارند.
به گفته وی، تحقق این پروژه در صنایع خودروسازی ایران می تواند نویدبخش هوشمندسازی صنایع مادر و ورود به دنیای تولید وسایل نقلیه خودران در ایران باشد.
وی با اعلان اینکه بنا بر این در صدد برآمدیم تا خودرو های خودران را با همکاری دانشگاه تهران طراحی نماییم، افزود: فاز اول این همکاری را که مرحله تحقیق و توسعه در حوزه «کمک راننده خودران» است، از اسفند ماه ۱۳۹۹ آغاز نموده و پیاده سازی و انجام کامل این پروژه در قالب یک پروژه دوساله برنامه ریزی شده است.
وی افزود: در همین راستا، مهندسان هوش مصنوعی و متخصصان یادگیری ماشین در مرکز تحقیقات هوش مصنوعی این شرکت دانش بنیان، آخرین دستاوردهای پژوهشی در زمینه توسعه و طراحی ماشین های خودران را بررسی و استخراج می کنند و بر طبق این دستاوردهای پژوهشی به تجهیز صنعتگران می پردازند.
رسولی زاده افزود: قسمتی از خدماتی که در این دوره دو ساله تعریف و در قالب خدمات هوشمند ارائه خواهد شد شامل تشخیص مانع و فاصله از اشیا پیرامون، تشخیص علایم راهنمایی و رانندگی، می شود.
وی اضافه کرد: همین طور پیش بینی رفتار عابر پیاده، تشخیص قصد عابر پیاده، پیاده سازی سخت افزاری، پایش وضعیت راننده (هوشیاری و خواب آلودگی)، پایش وضعیت جاده (تشخیص مسیر، تشخیص لاین، تشخیص سایر خودرو ها و وضعیت آن ها)، توسعه عاملان خودران بر پایه فناوری یادگیری تقویتی و غیره از دیگر عواملی است که در طراحی این خودرو ها در نظر داریم.
وی اظهار داشت: مرکز تحقیقات هوش مصنوعی این شرکت دانش بنیان با دارابودن سرمایه انسانی متخصص و زیرساخت های قوی و توان پردازشی، بستر قدرتمندی برای حرکت در حوزه هوش مصنوعی دارد.
وی اظهار داشت: همکاری دوجانبه این شرکت دانش بنیان و دانشکده مهندسی کامپیوتر و برق دانشگاه تهران در امتداد طراحی اتومبیل های خودران زمینه تجهیز صنایع خودروسازی را فراهم می آورد تا از مکانیسم یادگیری تقویتی نیز بعنوان مغز کنترلگر ماشین استفاده کنند.
منبع: آتی جو
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب