در گفت وگو با آتی جو اعلام شد؛

حملات سایبری به زیرساخت ها حکمرانی فضای مجازی را ضروری می کند

حملات سایبری به زیرساخت ها حکمرانی فضای مجازی را ضروری می کند

به گزارش آتی جو، نایب رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اظهار داشت: حکمرانی در فضای مجازی برای نظام جمهوری اسلامی ایران یکی از عرصه های حیاتی می باشد چون که ما با چالش های گوناگونی در چند سال گذشته مواجه بودیم.



فرشاد ابراهیم پور نورآبادی در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن اشاره به حکمرانی قانونمند در فضای مجازی، اظهار داشت: امروزه گسترش فضای مجازی بعد از گذار از عصر کشاورزی و عصر صنعتی، تقریبا یک دریچه ای را به سمت یک تمدن جدید پسامدرن گشوده است، همینطور فضای مجازی همه ابعاد زندگی فردی و اجتماعی مردم جهان را تحت تاثیر قرار داده و این تمدنی که در حالِ به وجود آمدن از راه فضای مجازی است، نه قلمرویی دارد و نه حاکمیتی به معنای متعارف در آن می شود تعریف کرد، ازاین رو حکمرانی فضای مجازی یکی از چالشی ترین حوزه های پیش روی تمامی حاکمیت هاست و موفقیت در آن نیازمند به الزاماتی است که مهم ترین آن درک شناخت دقیق و صحیح از این پدیده و مواجهه فعالانه با آن است.
وی اضافه کرد: دوگانه ای که فضای مجازی بوجود آورده است از یک طرف با تشکیل سهولت در ارتباطات و فناوری ها و همینطور خدمات جدید و شگفت آوری که ضریب نفوذ بسیار بالایی را دارند و از سوی دیگر با قابلیت هایی که در حال تبدیل کردن حاکمیت های ملی، حکومتی به یک حاکمیت شبکه ای فرامرزی است امری پیچیده و خطیر است.
نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود: در این میان کشورهایی که همواره در معرض تهدیدات دشمنان قرار دارند بخصوص کشور ما که جریان استکبار جهانی و صهیونیسم مرتب درحال تخریب موفقیت های کشور ما هستند و از سوی دیگر اغلب شرکتهای بزرگ و صاحب نفوذ در فضای مجازی متأسفانه تحت سلطه این جریانات است، ازاین رو ما باید پیش قراول و یا جلودار تعریف فضای حکمرانی مجازی در کشورمان باشیم چونکه برای ما بسیار با اهمیت و حیاتی، هم از لحاظ آفندی و هم به لحاظ پدافندی خواهد بود.
ابراهیم پور نورآبادی افزود: حکمرانی در فضای مجازی برای نظام جمهوری اسلامی ایران یکی از عرصه های حیاتی می باشد چون که ما با چالش های گوناگونی در چند سال گذشته مواجه بودیم، حملات سایبری که به تأسیسات هسته ای و مراکز نفت و گاز ما انجام شد جهت گیری گسترده مراکز سایبری دشمن به افکار عمومی ملت و وقایعی که در جریان ناامنی های خیابانی انجام شد، اختلالاتی که در بازار ارز و سکه انجام شده است، این ها چالش هایی است که لزوم ساماندهی فضای مجازی کشور را دوچندان می کند.
وی با تاکید بر این که فضای مجازی باید تحت مراقبت قرار بگیرد، خاطرنشان کرد: ما برای اعمال حاکمیت و کنترل فضای مجازی باید بدانیم که دولت ها دو قلمرو حکومتی دارند یکی فضای جغرافی واقعی و دیگری فضای جغرافی مجازی که هر دو مرتبط و قرینه یکدیگر هستند، در واقع فضای مجازی انعکاس فضای واقعی است و این گونه نیست که ارتباطی با هم نداشته باشند، ازاین رو اصل حاکمیت دولت و حکومت ملی بر هر دو فضا باید از یک پایداری منطقی برخوردار باشد، هرچند امکان دارد کیفیت و سطوح آن متفاوت باشد.
نایب رئیس کمیسیون آموزش مجلس بیان داشت: ما می توانیم از دو ساز و کار در کشورمان برای اعمال حاکمیت استفاده نماییم، یکی ساز و کار قدرت فنی و ابزاری که محصول توسعه علمی، تخصصی و فناورانه است و ماهیت ژئوپلیتیک دارد و دیگر سازوکار قانونی که چارچوب رفتار حقیقی و حقوقی و بایدها و نبایدها را تعریف می کند و معمولا ماهیت حقوقی دارد، این دو سازو کار یعنی هم سازوکار فنی ابزاری و هم سازوکار قانونی باید مکمل و همسو با هم باشند تا هم افزایی ایجاد کنند و امر اعمال حاکمیت در فضای مجازی را محقق سازند، توجه به یک بخش این که ما تصور نماییم الزاماً تدوین سازوکار قانونی از جانب مجلس شورای اسلامی رافع مشکلات است یا بحث قدرت های ابزاری رافع مشکلات است به عقیده من نمی تواند کلید حل مسأله باشد بلکه ما باید هر دو را هم رو به جلو سوق دهیم و هم به دنبال اعمال حاکمیت ترکیبی باشیم.
ابراهیم پور نورآبادی اظهار داشت: سه دسته کشور در دنیای امروز وجود دارند که مبحث حکمرانیشان با یکدیگر متفاوت می باشد، دسته اول کشورهایی هستند که در لایه حکمرانی کلان دنیا فعالیت می نمایند و تقریبا تسلط بر اغلب ابزارها، محتوا و پلت فرم ها را دارند و ازاین رو نگرانی به سبب این که در فضای مجازی در مرز دانش تولید تجهیزات و سخت افزارها و نرم افزارها هستند، ندارند. دسته دوم کشورهایی هستند که با کشورهایی که در این فضا حکمرانی می کنند ارتباط نزدیک همچون مراودات تجاری فرهنگی و سیاسی دارند ازاین رو این کشورها خودشان به شکل مستقل حکمرانی فضای مجازی ندارند و سیاست هایشان تابعی از کشورهای گروه اول است.
وی در انتها اظهار داشت: کشورهای مانند ژاپن که در شرق آسیا قرار دارند، اما دسته سوم کشورهایی هستند که برخوردشان در فضای مجازی مانند دسته دوم نیست چون که آنها سیاست واحدی ندارند و نمی توانند حکمرانی کنند و باید به دنبال این باشند که حاکمیت فضای سایبری آنها با تدوین قوانین و مقررات حل کنند، البته باید ارتباط میان لایه های حکمرانی فضای مجازی به شکل دقیق تعریف شود و این مورد اهمیت زیادی دارد که در کشور ما چالش هایی هم وجود دارد مانند تنوع طرز تلقی از تعریف حکمرانی سایبری، فقدان راهبرد در حوزه حکمرانی، نحوه تعامل با فناوری های نوظهور فضای سایبر، کمبود مراکز مطالعاتی و پژوهشی فعال حکمرانی که این ها در کنار چالشی که تحت عنوان توسعه منابع انسانی داریم بایستی روی آنها کار شود تا بتوانیم مشکلات را حل نماییم.


منبع:

1403/06/22
16:12:59
5.0 / 5
186
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴
آتی جو