رازی که ۳۰ سال پنهان ماند

رازی که ۳۰ سال پنهان ماند

به گزارش آتی جو، هرچند شاید فکر کنید هیوندای طی چند سال گذشته تولید خودرو های هیبریدی را شروع کرده اما نخستین تلاش این شرکت برای ساخت چنین خودروهایی سه دهه قبل صورت پذیرفت.


به گزارش آتی جو به نقل از خبر آنلاین، به نقل از پدال، بسیاری سوناتا هیبریدی را سرآغاز حرکت هیوندای به سوی خودرو های سبز می دانند اما تاریخچه هیبریدی هیوندای بسیار قدیمی تر و جذاب تر از آنست که تصور می کنید. این شرکت سفر خودرا در دنیای هیبریدها حدود ۳۰ سال پیش، در سال ۱۹۹۵ با یک خودروی مفهومی و عجیب به نام FGV-1 شروع کرد. داستان از نخستین نمایشگاه خودرو سئول در سال ۱۹۹۵ آغاز شد، جایی که هیوندای از کانسپت FGV-1 (مخفف Future Green Vehicle-1 یا نخستین خودروی سبز آینده) پرده برداری کرد. این خودرو که بر پایه هیوندای اکسنت ساخته شده بود، قرار نبود به تولید انبوه برسد بلکه نمایشی قدرتمند از طرف هیوندای بود که قصد خودرا برای تبدیل شدن به یک پیشگام در فناوری هیبریدی به جهان اعلام می کرد.
نکته اعجاب انگیز درباره ی FGV-1، ساختار فنی نامتعارف آن بود. این خودرو در عمل یک خودروی برقی بود که تمام نیروی حرکتی خودرا از موتور الکتریکی دریافت می کرد. در این بین، یک پیشرانهٔ درون سوز کوچک فقط نقش ژنراتور را برای شارژ باتری ها ایفا می کرد و هیچ ارتباط مستقیمی با چرخ ها نداشت. این ساختار که امروزه به آن هیبرید بردافزا می گویند، در آن زمان بطورکامل نو و انقلابی بود. هیوندای اما به سرعت متوجه معایب این سیستم شد. بگفته یکی از مهندسان هیوندای، این تکنیک به باتری و موتور بزرگ تری نسبت به سیستم هیبریدی موازی نیاز داشت و گران تر بود. به همین دلیل، در مدل بعدی یعنی FGV-2، این شرکت به سراغ سیستم هیبرید موازی رفت؛ سیستمی که در آن پیشرانهٔ بنزینی و موتور الکتریکی هردو می توانند خودرو را به حرکت درآورند و امروزه در بیشتر خودرو های هیبریدی استفاده می شود.
این آزمون وخطاها با تصویب پروتکل کیوتو در سال ۱۹۹۷ و الزام کشورها به کاهش گازهای گلخانه ای، اهمیت بیشتری پیدا کرد و به هیوندای اطمینان داد که در راه درستی قرار دارد. گام مهم بعدی، تولید هیوندای کلیک هیبرید در سال ۲۰۰۴ بود. هرچند از این مدل تنها ۵۰ دستگاه و عمدتا جهت استفاده مقامات دولتی ساخته شد اما ثابت کرد که هیوندای توانایی تولید عملیاتی خودرو های هیبریدی را دارد. این خودرو از یک پیشرانهٔ ۱٫۳ لیتری در کنار یک موتور الکتریکی ساخت هیتاچی و باتری های پاناسونیک بهره می برد.
پس ازآن، با معرفی مدلهای دیگری مانند ورنا هیبرید و درنهایت النترا LPI هیبرید در سال ۲۰۰۹، راه برای ورود جدی هیوندای به بازار جهانی هموار شد. نقطه اوج این تلاش ها، عرضه جهانی هیوندای سوناتا هیبرید مدل ۲۰۱۱ در فوریه ۲۰۱۱ بود. این خودرو با تأکید بر مجموعه قوای محرکه Blue Drive هیوندای، این برند را بعنوان یک بازیگر اصلی در حوزه خودرو های هیبریدی تثبیت کرد و موفقیت آن تا به امروز ادامه دارد. مسیری که با یک ایده جسورانه در سه دهه پیش شروع شد، امروز هیوندای را به یکی از رهبران فناوری خودرو های پاک مبدل کرده است.
1404/07/07
09:31:33
5.0 / 5
33
تگهای خبر: آنلاین , آینده , الكتریكی , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۲
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

آتی جو