توسط محققان انجام گرفت؛
انجام تحقیقات روی خاك های ریزدانه آلوده به گازوئیل و نفت
آتی جو: نتایج مطالعات آزمایشگاهی محققان دانشگاه امیركبیر نشان داده است خاك های ریزدانه آلوده به گازوئیل یا نفت گاز تا ۸ درصد شرایط بحرانی تری را برای احداث سازه ها بر روی این خاك ها تولید خواهند كرد.
به گزارش آتی جو به نقل از دانشگاه صنعتی امیركبیر، فاطمه میرمحمد حسینی مجری طرح «مطالعه آزمایشگاهی خواص ژئوتكنیكی خاك های ریزدانه آلوده به نفت گاز ( گازوئیل)»، آلودگی های گسترده فراورده های نفتی در خیلی از مناطق را امری اجتناب ناپذیر دانست و اظهار داشت: به علت تنوع و گستردگی كاربردهای نفت گاز و یا گازوئیل، این فراورده نفتی بیشترین سهم را در آلودگی مناطق دارد؛ چون كه به علت ماندگاری و عدم امكان خروج مواد آلاینده به ترازهای پایین در ساختگاه های چسبنده و ریزدانه، بیشترین مسایل و مشكلات ناشی از آلایندگی در لایه های سطحی این نواحی بوجود می آید.
وی پاكسازی و رفع این آلودگی را امری دشوار، پرهزینه و گاها غیرممكن عنوان نمود و ادامه داد: در چنین شرایطی نحوه و میزان اثرات آلودگی بر خواص شیمیایی، فیزیكی و مكانیكی لایه های سطحی همواره دغدغه اصلی و مهم كارشناسان و فعالان این حوزه بوده است، اهمیت این مورد زمانی بیشتر آشكار می گردد كه بدانیم هر نوع ساخت و ساز و احداث تاسیسات مختلف و یا موجود در این مناطق باعث اعمال طیف وسیعی از انواع بارهای استاتیكی و دینامیكی بر روی زمین خواهد شد.
مجری طرح افزود: در این تحقیق تمامی اهداف مورد نظر چون تعیین خواص ژئوتكنیكی خاك های آلوده در شرایط استاتیكی و دینامیكی و عرضه روابط تجربی- تحلیلی و یا معیارهای فنی جهت تعیین پارامترهای فیزیكی– مكانیكی با انجام آزمایش های گسترده و تحلیل آنها، دنبال شد.
وی با تاكید بر اینكه در این تحقیق روی خواص خاك های آلوده در شرایط بارگذاری های استاتیكی، مطالعات جامع و كاملی انجام شد، اظهار داشت: علاوه بر آن با استفاده از نتایج آزمون ها و بهره گیری از روش رویه پاسخ (RSM=Response Surface Methodology)، روابط تجربی برای پارامترهای مهم و اساسی خاك مانند حدود اتربرگ، پارامترهای مقاومت برشی (چسبندگی و زاویه اصطكاك داخلی)، شاخص های تراكم و مقاومت تك محوری، بر حسب میزان آلاینده و درصد ماسه بسیار ریز به دست آمد.
این محقق دانشگاه صنعتی امیركبیر تصریح كرد: با استناد به این روابط می توان تنها با معلوم بودن میزان ماده آلاینده و نوع و تركیب خاك ریزدانه بدون انجام آزمایش های گسترده، به شناخت و تعیین مقادیر این پارامترها رسید كه این امر منجر به كاهش وقت و هزینه عملیات عمرانی در این مناطق خواهد شد.
وی افزود: بر مبنای مطالعاتمان، حضور گازوئیل در ساختگاه های رسی خالص باعث كاهش ظرفیت باربری بستر ( در زیر پی های نواری ) به میزان ۵۰ درصد خواهد شد و در ساختگاه های رسی مختلط كه بخشی ریزدانه غیرچسبنده هم وجود داشته باشد این كاهش ظرفیت به۶۰ درصد هم می رسد.
حسینی با اشاره به اینكه میزان آلودگی گازئیل تا ۸ درصد شرایط بحرانی تری را برای تولید سازه ها تولید خواهد كرد، اظهار نمود: بر مبنای نتایج مطالعات شرایط ساختگاه های آلوده به گازوئیل از نظر بهره برداری های دینامیكی، نسبت به ساختگاه های مشابه غیر آلوده، نامناسب تر است به این مفهوم كه در زیر سیكل های بارگذاری مختلف و مستمر، نشست و تغییر شكل های الاستیك و قابل برگشت خاك كاهش و تغییر شكل های پلاستیك تجمعی و ماندگار افزایش می یابد. در نتیجه سیستم مورد بهره برداری زودتر دچار اختلال خواهد شد.
وی اضافه كرد: از آنجائیكه این تحقیق یك پروژه آزمایشگاهی بود، تحت یك برنامه گسترده آزمایشگاهی و بهره گیری از تجهیزات و دستگاه های مختلف موجود در آزمایشگاه های مكانیك خاك و دینامیك خاك دانشكده مهندسی عمران دانشگاه امیر كبیر و سایر مراكز، انواع آزمون های فیزیكی و مكانیكی در شرایط استاتیكی و دینامیكی بر نمونه های خاك های ریزدانه انجام گرفت.
میر محمد حسینی بررسی و شناخت رفتاری جامع از مشخصات ژئوتكنیكی خاك های ریزدانه زمانیكه در معرض آلودگی قرار میگیرند را از دیگر بخش های این پژوهش عنوان نمود و ادامه داد: نتایج بدست آمده هم در حوزه شناخت خصوصیت های رفتاری این قبیل ساختگاه ها در شرایط بارهای دینامیكی بعنوان شاخه ای از ژئوتكنیك زیست محیطی و هم درحوزه كاربری های مهندسی ساختگاه های آلوده قابل استفاده خواهد بود.
وی انتشار سه مقاله در مجلات ISI داخلی و خارجی را از دیگر دستاوردهای این تحقیق ذكر و اظهار نمود: این مقالات به معرفی نحوه تغییر خواص ژئوتكنیكی خاك های آلوده به گازوئیل، روابط و معادلات تجربی جهت تعیین پارامترهای مهندسی خاك های ریزدانه آلوده به گازوئیل بدون نیاز به انجام آزمون های آزمایشگاهی و نحوه و میزان تغییر خواص الاستوپلاستیك این خاك ها در شرایط مواجه با بارگذاری های سیكلی می پردازند.
این طرح از جانب فاطمه میرمحمد حسینی و با راهنمایی دكتر تقی عبادی و دكتر ابوالفضل اسلامی از اعضای هیات علمی دانشگاه صنعتی امیركبیر اجرایی شده است.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب