درك عملكرد نانوسوییچ درون سلول

درك عملكرد نانوسوییچ درون سلول

آتی جو: تهران - گروهی از محققان آلمانی و لهستانی مكانیزم جدیدی را كشف كردند كه امكان تنظیم فرآیند تولید پروتئین های جدید در سیتوپلاسم را با استفاده از میتوكندری فراهم می كند. این دستاورد در درك بهتر ساز و كارهای در رابطه با پیری و بیماری های عصبی موثر است.


به گزارش روز یكشنبه گروه اخبار علمی ایرنا از ساینس دیلی، میتوكندری بعنوان نیروگاه سلول ها شناخته شده و وظایف بسیار مهمی را بر عهده دارد. در جریان تنفس سلولی گونه های واكنش پذیر اكسیژن در میتوكندری تولید می گردد و در صورتی كه این مولكول ها بیش از اندازه تولید شوند، ممكن است خسارات جبران ناپذیری به اجزای سلول ها وارد كنند. این فشار اكسیدشوندگی نقش مهمی در خیلی از بیماری ها و فرآیند پیری دارد.
از طرف دیگر گونه های واكنش پذیر اكسیژن می توانند گروه های تیول را در پروتئین های خاصی تغییر دهند. این نوع اكسید شدن یك فرآیند برگشت پذیر است و می تواند مانند یك نانو سوییچ عملكرد پروتئین ها را كنترل كند. در شیمی آلی تیول تركیبی است كه دارای یك گروه عاملی به شكل(-SH) باشد.
میتوكندری از این مكانیزم بعنوان یك سیستم پیام رسانی ثانوی در شرایط بحرانی استفاده می نماید. در واقع میتوكندری صدمه دیده با استفاده از این مكانیزم وضعیت سوخت وساز خویش را به كارخانه تولید پروتئین در سلول اطلاع می دهد تا فرآیند تولید نماید شود. این كاهش موقتی سرعت تولید پروتئین تحت فشار اكسیدشوندگی، تاثیر مثبتی بر حفط بقای سلول دارد و از تولید پروتئین هایی كه امكان استفاده از آن ها توسط میتوكندری وجود ندارد، جلوگیری می كند.
این مكانیزم در سلول های انسان هم وجود دارد و درك صحیح آن می تواند منجر به درك صحیحی از نحوه ارتباط میتوكندری با سایر اجزای سلول شده و زمینه را برای درك بهتر مكانیزم های در رابطه با پیری و بیماری های عصبی فراهم كند.
گزارش كامل این تحقیقات در نشریه Nature Communications انتشار یافته است.
علمی (6)**9259**1440
مترجم: سپیده كاشانی** انتشار: گلشن


1396/11/16
12:44:11
5.0 / 5
5066
تگهای خبر: علم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۵
آتی جو