سیستم کنترل حرکت در سربالایی و سراشیبی چیست و چطور کار می کند؟

سیستم کنترل حرکت در سربالایی و سراشیبی چیست و چطور کار می کند؟

آتی جو: سیستم کنترل حرکت در سربالایی (HAC) و کنترل حرکت در سراشیبی (DAC) دو عامل ایمنی در خودرو هستند که رانندگی آسان تر را ممکن می کند.


به گزارش آتی جو به نقل از خبر آنلاین، به نقل از آخرین خودرو، رانندگی در مسیرهای شیب دار، بخصوص برای رانندگان تازه کار یا در شرایط پرتنش مانند ترافیک های شهری، همواره چالشی جدی بحساب می آید. توقف در سربالایی و شروع مجدد حرکت، با خطر عقب رفتن خودرو و برخورد به خودرو های پشتی همراه می باشد. همچنین، حرکت در سراشیبی های طولانی یا لغزنده نیازمند مهارتی است که اغلب می تواند استرس زا باشد و به استهلاک قطعات خودرو منجر شود. در جواب این نیازها، دو سیستم به نامهای کنترل حرکت در سربالایی (HAC) و کنترل حرکت در سراشیبی (DAC) توسعه یافته اند. این سیستم ها نه تنها ایمنی راننده و سرنشینان را می افزایند، بلکه تجربه رانندگی را در شرایط سخت بهبود می بخشند.
سیستم کنترل حرکت در سربالایی (HAC)

سیستم کنترل حرکت در سربالایی که به اختصار HAC نامیده می شود، یکی از آپشن هایی است که به راننده کمک می نماید تا در هنگام توقف و شروع حرکت در مسیرهای سربالایی، از عقب رفتن خودرو جلوگیری نماید و دیگر احتیاجی به نیم کلاچ کردن نداشته باشد. این سیستم با شناسایی شرایط شیب دار جاده، فشار ترمز را برای مدت کوتاهی (معمولا تا ۵ ثانیه) بعد از رها کردن پدال ترمز حفظ می نماید و به راننده زمان کافی برای فشردن پدال گاز و حرکت به جلو می دهد. استفاده از HAC بخصوص در ترافیک های شهری، تقاطع های با شیب تند و مسیرهای کوهستانی، بسیار کارآمد است.
این سیستم اولین بار توسط شرکت بی ام و (BMW) در دهه ۱۹۹۰ ارائه شد و به مرور در خودرو های لوکس سایر کمپانی ها مانند تویوتا و هیوندای هم استفاده شد. در ابتدا، عملکرد HAC به علت محدودیت های حسگرها و الگوریتم های کنترلی، گرفتار نقص هایی مانند تأخیر در فعال سازی بود. اما با پیشرفت فناوری، این مشکلات برطرف شدند و سیستم به یکی از خصوصیت های استاندارد در خیلی از خودرو های امروزی تبدیل شد.
نحوه عملکرد این سیستم به شکل کاملا خودکار است. زمانیکه خودرو در شیب متوقف می شود، سنسورهای زاویه سنج، شیب جاده را تشخیص می دهند و فشار ترمز به وسیله سیستم ABS و واحد کنترل الکترونیکی (ECU) حفظ می شود. این فشار معمولا تا ۵ ثانیه نگه داشته می شود و در این زمان راننده می تواند بدون استرس و نگرانی از عقب رفتن خودرو، پدال گاز را فشار داده و حرکت نماید.
از خصوصیت های فنی HAC میتوان به هماهنگی با سیستم های ترمز ضد قفل (ABS) و کنترل پایداری (ESP) اشاره نمود. این هماهنگی سبب می شود سیستم حتی در شرایط نامطلوب جاده ای مانند لغزندگی یا شیب بسیار تند هم به خوبی عمل کند. بعلاوه، در خودرو های اتوماتیک، این سیستم به شکل نرم تر و با دقت بالاتر کار می کند، چون که احتیاجی به هماهنگی با پدال کلاچ وجود ندارد.
سیستم کنترل حرکت در سراشیبی (DAC)

سیستم کنترل حرکت در سراشیبی یا Downhill Assist Control (DAC) یکی دیگر از فناوری های کمک رانندگی است که به راننده اجازه می دهد در مسیرهای سراشیبی بدون احتیاج به استفاده مداوم از پدال ترمز، سرعت خودرو را کنترل کند. این سیستم با کاهش فشار بر ترمزها و پیشگیری از قفل شدن چرخ ها، ایمنی بیشتری را بخصوص در جاده های کوهستانی و مسیرهای لغزنده فراهم می آورد. DAC همانند hac با استفاده از ABS و کنترل پایداری (ESP)، سرعت هر چرخ را به شکل مستقل کنترل کرده و از انحراف یا سر خوردن خودرو جلوگیری می کند.
DAC برای نخستین بار توسط شرکت لندروور (Land Rover) در دهه ۱۹۹۰ توسعه یافت و بعنوان یک خصوصیت اساسی در خودرو های آفرود ارائه شد. این سیستم در ابتدا برای رانندگی در مسیرهای ناهموار طراحی شده بود، اما بعد از استقبال گسترده، در خودرو های شاسی بلند، کراس اوور و سدان های شهری هم به کار گرفته شد. شرکت هایی مانند تویوتا و نیسان هم به سرعت این فناوری را در خودرو های خود پیاده سازی کردند.
عملکرد DAC بسیار پیشرفته و در عین حال ساده است. برای فعال سازی این سیستم، راننده معمولا باید یک دکمه مشخص را که غالباً با نماد یک خودرو در سراشیبی مشخص شده است، فشار دهد. بعد از فعال سازی، سیستم به صورت خودکار سرعت خودرو را کنترل می کند. سنسورهای سرعت و شتاب، اطلاعات لازم را به واحد کنترل الکترونیکی ارسال می کنند و این واحد با اعمال نیروی ترمز به شکل دقیق و متناسب با شرایط جاده، سرعت خودرو را ثابت نگه می دارد.
از اجزای کلیدی این سیستم میتوان به سنسورهای شتاب و سرعت، واحد کنترل الکترونیکی (ECU)و سیستم ABS اشاره نمود. هماهنگی دقیق این اجزا سبب می شود DAC بتواند حتی در شیب های تند و مسیرهای یخ زده هم عملکردی قابل اطمینان داشته باشد. با این وجود، استفاده مداوم از این سیستم در مسیرهای طولانی امکان دارد دمای ترمزها را افزایش دهد، که احتیاج به رعایت احتیاط بیشتری دارد.
مزایا و معایب کنترل حرکت در سراشیبی و سربالایی

سیستم های HAC و DAC همچون امکاناتی هستند که رانندگی در مسیرهای دشوار را ایمن تر و آسان تر می کنند. HAC با پیشگیری از عقب رفتن خودرو، بخصوص در شرایط ترافیکی، آرامش خاطر بیشتری به راننده می بخشد چونکه نگرانی بابت داغ شدن کلاچ و ترمز ندارد. همینطور DAC با کاهش احتیاج به ترمزگیری مداوم، استهلاک ترمزها را کاهش داده و کنترل بهتری بر خودرو در سراشیبی های لغزنده فراهم می آورد.
در بعضی موارد، این سیستم امکان دارد در شیب های بسیار تند یا جاده های لغزنده به خوبی عمل نکند. از سوی دیگر، DAC می تواند منجر به افزایش مصرف سوخت و دمای ترمزها شود، بخصوص اگر برای مدت طولانی فعال باشد. بر مبنای آمار، استفاده از سیستم های HAC و DAC احتمال تصادفات در مسیرهای شیب دار را تا ۴۰ درصد می کاهد و عمر مفید ترمزها و کلاچ را به میزان قابل توجهی بالا می برد.


سیستم های کنترل حرکت در سربالایی و سراشیبی، با استفاده از فناوری های پیشرفته، تجربه رانندگی را در شرایط دشوار بسیار بهبود بخشیده اند. این سیستم ها نه تنها ایمنی راننده و سرنشینان را تضمین می کنند، بلکه سبب کاستن استرس و خستگی راننده در مسیرهای سخت می شوند. با گسترش این فناوری در خودرو های بیشتری، میتوان انتظار داشت که رانندگی در مسیرهای شیب دار به تجربه ای ایمن تر و لذت بخش تر تبدیل گردد.
۲۲۷۳۲۲


1404/04/28
10:26:32
5.0 / 5
12
تگهای خبر: آنلاین , استاندارد , توسعه , خودرو
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۴
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

آتی جو