چرا قطار کمربند ایمنی ندارد؟

چرا قطار کمربند ایمنی ندارد؟

آتی جو: از آنجائیکه طراحی قطارها با خودرو ها متفاوت می باشد و نوع تصادف در مسافرت قطارها با سفر با اتومبیل یکسان نیست، درنتیجه نیاز یا عدم احتیاج به کمربند ایمنی در آنها نیز بحث کاملا متفاوتی خواهد بود.



غزال زیاری: وقتی قصد سفر دارید و سوار ماشین، اتوبوس یا هواپیما می شوید، معمولا از شما خواسته می شود تا کمربند ایمنی تان را ببندید. به همین خاطر شاید برایتان عجیب باشد که چرا قطارها کمربند ایمنی ندارند.
اما دلیل این که در قطار کمربند ایمنی در کار نیست، چیست؟ پاسخ به این پرسش اصلاً آسان نیست؛ اما در این مقاله می خواهیم تا به بررسی علل این مورد بپردازیم.

ایمنی بالا و هزینه سنگین نصب

ولین دلیل اینست که نصب کمربند ایمنی در قطارها هزینه بر و گران قیمت است و از آنجائیکه حوادث ریلی واقعا نادر هستند، توجیه اقتصادی زیادی برای نصب کمربند ایمنی در قطار وجود ندارد.
در توضیح شورای ایمنی راه آهن (Railway Safety Council) می خوانیم: «براساس پژوهش کمیسیون اروپا در سال ۲۰۱۹، خطر مرگ برای یک مسافر قطار در اتحادیه اروپا حدود ۰٫۰۹ مرگ به ازای هر میلیارد کیلومتر سفر با قطار است؛ این آمار تقریبا یک سوم خطری است که مسافران اتوبوس را تهدید می کند و حدود ۲۸ برابر کمتر از خطری است که در کمین سرنشینان خودرو ها در مسافرت است.»

چرا کمربند در قطار خطرناک است؟

مربند ایمنی در اتومبیل، مانع از پرتاب شدن سرنشینان به بیرون از ماشین یا برخورد کردن شان با صندلی جلو می شود؛ اما در قطار شرایط کاملا متفاوت می باشد.
در جریان سفر با قطار، برخی از مسافران نشسته اند، بعضی از آنها ایستاده اند و تعدادی هم درحال حرکت میان واگن ها هستند. در چنین محیطی، بستن کمربند ایمنی توسط عده ای از مسافران و باز بودن کمربند دیگر مسافران احیانا خطرناک تر از نبودن کمربند خواهد بود.
در واقع با درنظر داشتن این که امکان راه رفتن و ایستادن در قطار برای مسافران وجود دارد، نمی توان همه را در قطار ملزم به بستن کمربند کرد و این موضوع سبب می شود نصب آن خطرهای جدیدی ایجاد نماید.
در گزارشی از ایمنی مسافران ریلی در این رابطه می خوانیم: «کمربند ایمنی نمی تواند بیشترین سطح حفاظت مورد انتظار را تأمین کند. چون همه مسافران از آن استفاده نمی کنند و در چیدمان یک طرفه قطار، مسافرانی که کمربند ندارند به در واقع در حکم پرتابه هایی خواهند بود که به صندلی های جلویی برخورد می کنند.»
شرکت های ریلی و کارشناسان ایمنی در بررسی های خود به سراغ نصب کمربندهای سه نقطه ای (کمربندی شبیه کمربند خودروها) هم رفتند اما در این آزمایش هم نتایج ضدونقیضی به دست آمده است.
طبق گزارش هیأت استانداردها و ایمنی راه آهن (RSSB)، در آزمایشی که در رابطه با استفاده از کمربندهای سه نقطه ای در قطار انجام شده، نتایج صدمه برای مسافرانی که در طول سفر از کمربند بهره برده بودند، به صورت قابل توجهی بهتر بود اما برای مسافرانی که کمربند نبسته بودند، شدت صدمه ها افزایش قابل ملاحظه ای داشت چون آنها با صندلی های تغییر یافته و سفت تری برخورد می کردند و این صدمه ها در زنان کوتاه قامت و نوجوانان بیشتر گزارش شد.

اگر همه کمربند ببندند

...

هنگام سفر با قطار، اگر همه مسافران روی صندلی هایشان بنشینند و استفاده از کمربند ایمنی الزامی شود، میزان ایمنی افزایش قابل ملاحظه ای خواهد داشت؛ اما در واقعیت، چنین چیزی بعید است؛ چون بخش عمده ای از این ماجرا به ترجیحات مسافران و کارکنان قطار برمی گردد.
استیون آر. دیت مایر، مدیر سابق پژوهش اداره فدرال راه آهن آمریکا، دراین باره اظهار داشت: «سال هاست که استفاده از کمربند ایمنی در قطارها مورد بررسی قرار گرفته، اما در هیچ جای دنیا از آن استفاده نمی گردد. مردم می خواهند هنگام سفر با قطار، آزادانه حرکت کنند، بلند شوند و قدم بزنند. کارکنان قطار هم تمایلی ندارند که ملزم به کنترل و اجبار مسافران برای بستن کمربند ایمنی باشند.»
طراحی قطارها به نحوی است که با کمترین نیاز به محدودیت های فیزیکی مثل کمربند ایمنی، بیشترین سطح ایمنی را فراهم آورند. چیدمان صندلی ها، استقامت واگن ها و ساختار بدنه قطار همچون عواملی هستند که در هنگام تصادف از انتقال انرژی و پرتاب مسافران به اطراف جلوگیری می کنند.
در نتیجه، عدم استفاده از کمربند در قطارها، تصمیم غیرمسئولانه ای نیست، بلکه نتیجه طراحی مهندسی هوشمندانه و تحلیل دقیق ریسک است.
منبع: iflscience
خلاصه اینکه در توضیح شورای ایمنی راه آهن (Railway Safety Council) می خوانیم: بر طبق پژوهش کمیسیون اروپا در سال ۲۰۱۹، خطر مرگ برای یک مسافر قطار در اتحادیه اروپا حدود ۰٫۰۹ مرگ به ازای هر میلیارد کیلومتر سفر با قطار است؛ این آمار تقریباً یک سوم خطری است که مسافران اتوبوس را تهدید می کند و حدود ۲۸ برابر کمتر از خطری است که در کمین سرنشینان خودروها در سفر است. در جریان سفر با قطار، تعدادی از مسافران نشسته اند، تعدادی از آنها ایستاده اند و تعدادی هم در حال حرکت میان واگن ها هستند. بر اساس گزارش هیات استانداردها و ایمنی راه آهن (RSSB)، در آزمایشی که در رابطه با استفاده از کمربندهای سه نقطه ای در قطار انجام شده، نتایج لطمه برای مسافرانی که در طول سفر از کمربند بهره برده بودند، بصورت قابل توجهی بهتر بود اما برای مسافرانی که کمربند نبسته بودند، شدت لطمه ها افزایش قابل توجهی داشت چون آنها با صندلی های تغییر یافته و سفت تری برخورد می کردند و این لطمه ها در زنان کوتاه قامت و نوجوانان بیشتر گزارش شد.
1404/07/21
11:31:21
5.0 / 5
12
تگهای خبر: آمریكا , استاندارد , انرژی , خودرو
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱
آتی جو