همکاری پنهانی گوگل و نیویورک تایمز
آتی جو: در سال ۲۰۱۵، روزنامه «نیویورک تایمز» با ابتکاری جالب، مبادرت به توزیع هدست های واقعیت مجازی «گوگل کاردبورد» در بین مشترکان خود کرد. این پروژه آزمایشی، با هدف ارایه داستانی فراگیر بوسیله ویدئو های سه بعدی، تجربه ای متفاوت و پیشگامانه را در دنیای رسانه رقم زد و نشان داد چه طور فناوری می تواند مخاطب را به بُعدی جدید از اخبار ببرد.
تینا مزدکی_در تاریخ ۸ نوامبر ۲۰۱۵، مشترکان بخش تحویل در منزل روزنامه «نیویورک تایمز» (The New York Times) در روز یکشنبه، چیزی خاص را همراه با شماره روزنامه دریافت کردند: دعوتی به بُعدی متفاوت!
این دعوت به صورت یک هدست حقیقت مجازی «گوگل کاردبورد» (Google Cardboard) بود، هدستی ساده که بطور شگفت انگیزی برای تماشای ویدئو کاربردی بود. این هدست از مقوا تولید شده بود، با دو لنز پلاستیکی و یک شکاف که در آن گوشی هوشمند قرار می گرفت تا ویدیوی با فرمت خاص را بوسیله اپلیکیشن NYT VR پخش کند. تصویر هنگام تماشا در هدست سه بعدی به نظر می رسید. با حرکت دادن سر به چپ و راست یا بالا و پایین، زاویه دید کاربر هم متناسب با آن تغییر می کرد.
این هدست ها بصورت بسته های مسطح و مونتاژ نشده عرضه شدند که افراد می توانستند در عرض یک یا دو دقیقه آنها را سرهم کنند. هزینه این پروژه که توسط گوگل (Google)، جنرال الکتریک (General Electric) و خودروساز مینی (Mini) حمایت مالی شده بود، توسط تایمز فاش نشده است اما مارکوس ولسن، روزنامه نگار نشریه وایرد (Wired)، فردای آن روز نوشت: «سادگی کاردبورد در نبوغ آنست. آنقدر ارزان است که می توان آنرا رایگان توزیع کرد؛ تنها بخش گرانقیمت آنرا کاربران گوشیهای هوشمند تأمین می کنند.»
تایمز و گوگل توانستند حدود ۱.۳ میلیون از این کاردبوردها را همراه با روزنامه توزیع کنند. این یعنی ۱.۳ میلیون نفر روز گذشته با خود گفتند «یعنی این فناوری حقیقت مجازی چیزی است که من هم می توانم همین حالا، همین جا داشته باشم؟»
نخستین ویدیوی حقیقت مجازی تایمز با عنوان «آوارگان» (The Displaced)، داستان کودکانی را روایت می کرد که زندگی شان در اثر جنگ و آزار و اذیت دگرگون شده بود. جیک سیلوراستاین، سردبیر مجله تایمز (The Times Magazine)، در آن زمان نوشت: «این تکنولوژی جدید فیلم سازی، احساس ارتباطی عجیب را ممکن می سازد.»
«نیویورک تایمز» بالاتر از ده ها ویدیوی حقیقت مجازی تحت عنوان «NYT VR» تولید کرد. با این وجود، تا آوریل ۲۰۱۶، سام دولنیک، سردبیر وقت این روزنامه گفت دنیا به سرعت درحال پیشرفت فراتر از کاردبورد است. بنابراین، «NYT VR» در نوامبر ۲۰۱۶ جای خودرا به «دیلی ۳۶۰» (The Daily 360) داد که با همکاری سامسونگ تولید شده بود و بالاتر از یک سال به فعالیت خود ادامه داد. باآنکه ویدئو های «NYT VR» و «دیلی ۳۶۰» همچنان قابل دسترسی هستند، اما دیگر بصورت فراگیر عرضه نمی شوند. نهایتاً، پروژه «NYT VR» در آوریل ۲۰۱۹ بطور رسمی تعطیل شد.
با این وجود، تایمز این آزمایش را یک موفقیت می داند. جردن کوهن، سخنگوی تایمز می گوید: «ما دریافتیم که داستان سرایی فراگیر برای بردن مخاطبان به مکان هایی که به آسانی قابل دسترسی نیستند، مفیدست.» امروزه، هدست «گوگل کاردبورد» واقعا یک اثر موزه ای است و در «موزه تایمز» نگهداری می شود.
منبع: nytimes
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب