وانت جدید تویوتا با همه فرق دارد
به گزارش آتی جو، تویوتا بار دیگر نشان داده که هنوز به آینده ای سبز با هیدروژن ایمان دارد. در حالیکه خیلی از خودروسازان تمرکز خودرا بر خودرو های تمام برقی گذاشته اند، این برند ژاپنی با معرفی کانسپت H۲-Overlander در نمایشگاه SEMA لاس وگاس، مسیر متفاوتی را دنبال می کند.
امیرمسعود عابدین: تویوتا همچنان یکی از معدود خودروسازانی است که به پیشرانه های پیل سوختی هیدروژنی متعهد مانده است؛ علاوه بر فروش سدان هیدروژنی میرای در کالیفرنیا، این خودروساز همینطور درحال توسعه یک سیستم FCEV جدید است که باید ۲۰ درصد کارآمدتر باشد و بر روی نسل بعدی کرولا نصب خواهد شد؛ کرولا همینطور با پیشرانه های احتراق خالص، هیبریدی و برقی نیز در دسترس خواهد بود. در نمایشگاه امسال SEMA در لاس وگاس، تویوتا با کانسپت تاکوما H۲-Overlander، یک پیکاپ آفرودی سازگار با محیط زیست، علاقه خود به قوای هیدروژنی را باردیگر نشان داده است.
پیکاپ H۲ اُوِرلندر توسط تویوتا ریسینگ دِوِلوپمنت (Toyota Racing Development - TRD)، همان تیمی که روی موتورهای V-۸ ناسکار کار می کند، طراحی و ساخته شده است. این تیم پلت فرم TNGA-F تاکوما را با پیشرانه میرای ترکیب می کند. پیل سوختی نسل دوم مستقیما از آن سدان گرفته شده و با سه مخزن هیدروژن با ظرفیت کلی ۶ کیلوگرم جفت شده است که درون ریل های شاسی پیکاپ نصب شده اند.
مشخصات فنی و نوآوری ها
این پیکاپ همینطور دارای یک بسته باتری لیتیوم یونی ۲۴٫۹ کیلووات ساعتی است، در حالیکه چرخ ها ازطریق یک موتور جلویی با قدرت ۳۰۱ اسب بخار و یک موتور عقب با قدرت ۲۵۲ اسب بخار به حرکت در می آیند. خروجی ترکیبی ۵۴۷ اسب بخار بوسیله یک دیفرانسیل لغزش محدود در جلو و یک دیفرانسیل قفل شونده الکترونیکی در عقب منتقل می شود. سیستم خنک کننده سفارشی برای سیستم های هیدروژنی و برقی، از تلفیقی از قطعات تاکوما TRD پرو و لکسوس RZ ساخته شده است.
تویوتا شاسی و سیستم تعلیق H۲ اُوِرلندر را تقویت کرده و یک کیت TRD (TRD billet long-travel kit) نصب کرده که شامل کمک فنرهای فاکس ۲.۵ پرفورمنس اِلیت سریز (Fox ۲.۵ Performance Elite Series shocks) می شود. ترمزهای جلو نیز از توندرا گرفته شده اند، در حالیکه رینگ های ۱۷ اینچی مِتود رِیس (Method Race) مجهز به تایرهای آفرودی ۳۵ اینچی جنرال گربِر (General Grabber) هستند.
قابلیت های منحصر به فرد اُوِرلندر
H۲ اُوِرلندر همینطور دارای یک سیستم بازیابی آب اگزوز هوشمند است که به قول تویوتا، ثبت اختراع آن در دست اقدام بوده و از این حقیقت استفاده می نماید که تنها محصول جانبی یک سیستم پیل سوختی هیدروژنی، آب است. این سیستم، آب ساخته شده توسط واکنش شیمیایی بین هیدروژن و اکسیژن را جمع آوری و فیلتر می کند که می تواند برای کارهای کمپینگ مانند شستشو و دوش گرفتن استفاده گردد. (هرچند، تویوتا نوشیدن این آب را سفارش نمی کند.)
کانسپت تاکوما دارای یک منبع تغذیه ۱۵ کیلوواتی است که می تواند یک محل کمپینگ را برق رسانی کند یا به قول تویوتا، می تواند برای شارژ همزمان دو خودروی برقی بوسیله دو پریز NEMA ۱۴-۵۰ استفاده گردد.
بروزرسانی های ظاهری و تجهیزات کمپینگ
تویوتا علاوه بر تعویض کامل پیشرانه بنزینی تاکوما، ارتقاهای ظاهری نیز به این پیکاپ داده که آشکارترین آنها، سیستم ذخیره سازی سفارشی نصب شده بر روی قسمت بار است، با پنل های فیبر کربن بازیافتی که بسمت بالا باز می شوند تا تمام تجهیزات لازم کمپینگ، همچون کباب پز و یخچال را نمایان سازند. H۲-Overlander همینطور به سپرهای سنگین با قلاب های بکسل داخلی و یک وینچ در جلو مجهز است. نورپردازی کمکی فراوانی در اطراف وجود دارد، همچون یک نوار نوری در سپر جلو و هفت چراغ دایره ای روی سقف.
منبع: caranddriver
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب